Pressmeddelande

Ny handlingsplan mot välfärdsbrott

Kommunstyrelsen beslutade 13 december att anta Handlingsplan mot välfärdsbrott 2024–2026. Planen säkerställer ett tydligt arbetssätt för att identifiera, förebygga och hantera risker för välfärdsbrott inom kommunens samtliga verksamheter. Här definieras utvecklingsområden och konkreta åtgärder.

– Välfärdsbrotten är en av de största inkomstkällorna för den grova organiserade brottsligheten. När skattemedel hamnar i kriminellas fickor minskar resurserna till välfärden, samtidigt som förtroendet för välfärdssystemet och viljan att betala skatt minskar. Därför är handlingsplanen mot välfärdsbrott är en viktig pusselbit i vårt arbete för att knäcka brottsligheten och ta tillbaka kontrollen över välfärden, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Handlingsplan mot välfärdsbrott 2024–2026 fastställer tre utvecklingsområden:

• Kunskapshöjning
  • Lägesbild och samverkan
  • Upptäcka och förebygga.

Till varje område hör konkreta åtgärder som kommer att utveckla och stärka kommunens arbete och dess ekonomi. Att fullt ut använda digitaliseringens möjligheter i arbetet mot välfärdsbrott är ett nytt grepp i kommunsverige.

Det överordnande syftet och målet med handlingsplanen är att kommunens ekonomiska medel ska användas till det de är avsedda att användas för.

Handlingsplanen har tagits fram i samarbete med kommunens förvaltningar och dess bolag under ledning av kommunledningskontoret. Nio statliga myndigheter har ingått i en referensgrupp och har kunnat lämna synpunkter.

För mer information