Pressmeddelande

Nu ansöker Uppsala om att bli europeisk kulturhuvudstad 2029

I flera år har Uppsala kommun arbetat med en ansökan om att bli europeisk kulturhuvudstad 2029. Nu är ansökan klar och den 13 december beslutade kommunstyrelsen att godkänna och skicka in den till Kulturrådet. Under början av 2024 avgörs om Uppsala går vidare i processen.

Ett kulturhuvudstadsår bygger på ett brett engagemang i hela samhället. Projektet är gemensamt för hela regionen som med kultur som kraft kan verka för ett mer hållbart samhälle, där invånarna är delaktiga i omställningen. Foto: Mehdi Bagherzadeh.

Nu inleds en ny fas i Uppsalas arbete med att bli europeisk kulturhuvudstad. Den första fasen har pågått sedan 2018 och involverat nära 2000 personer från hela samhället, lokalt, nationellt och internationellt. Frukten av arbetet är den ansökan som kommunstyrelsen har godkänt.

Det europeiska kulturhuvudstadsåret syftar till att lyfta fram den kulturella rikedomen, mångfalden och gemenskapen i Europa och bidra till ömsesidig förståelse mellan invånarna i olika länder.

Uppsalas ambition för kulturhuvudstadsåret är att använda kultur för att bygga ett mer ​hållbart samhälle, där invånarna är delaktiga i omställningen.

– Uppsalas kulturliv skapar delaktighet och engagerar, öppnar nya perspektiv och föder nya idéer. Uppsalas alla kulturutövare har möjliggjort att vi kan lämna in en stark ansökan som kan föra med sig ett internationellt intresse för vår stads kulturliv, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Den ansökan som beslutades den 13 december svarar på alla de frågor EU-kommissionen ställer. Den innehåller också ett den vision som tagits fram för Uppsalas kulturhuvudstadsår, som går under namnet Between the Lines.

Konceptet Between the Lines är metafor som bygger på de kommande årens investeringar i Uppsala. Stads- och landsbygdsplanering, buss- och spårvägslinjer, järnvägar, cykelvägar och gångstråk utgör linjerna. Mellan linjerna – Between the Lines – bygger vi människor upp det som är själva samhället.

– Vår ansökan är inriktad på att stärka utvecklingen av Uppsalas lokala kulturliv, i staden och på landsbygden. Vi vill öka delaktighet i vårt rika kulturliv för alla kommunens invånare. Kulturen är också en viktig pusselbit i kommunens mål att vi ska vara klimatneutrala 2030, klimatpositiva 2050, säger Linda Eskilsson (MP), kommunalråd och ordförande i kulturnämnden.

Ett kulturhuvudstadsår bygger på ett brett engagemang i hela samhället. Projektet är gemensamt för hela regionen och under processen har det funnits ett starkt stöd från kultursektorn, Region Uppsala, näringslivet, Uppsalas båda universitet och medborgare.

Redan idag syns resultat av arbetet med ansökan. Nya nätverk har bildats och en rad projekt har startats. Under två år har projektbidrag från kulturnämnden kunnat sökas mot bakgrund av kulturhuvudstadsåret och under ansökningsperioden har dialoger, samverkan och möten skett.

Om det europeiska kulturhuvudstadsåret

Europeiska unionen utser varje år två städer som under ett år får möjligheten att visa upp och utveckla sitt kulturliv som europeisk kulturhuvudstad. Syftet med att utse kulturhuvudstäderna är att lyfta fram den kulturella mångfalden och gemenskapen i Europa och bidra till ömsesidig förståelse mellan medborgarna.

Initiativet startade 1985 och sedan 2011 utses varje år städer från två olika medlemsländer till europeiska kulturhuvudstäder. Över 40 städer i Europa har hittills utnämnts till europeiska kulturhuvudstäder.

En kulturhuvudstad ska ha ett program som bland annat engagerar invånarna på platsen och ökar det kulturella utbytet i Europa. År 2029 kommer en svensk och en polsk stad att utnämnas till europeisk kulturhuvudstad.

Tidslinje

• 2018: Uppsala kommuns kulturförvaltning får i uppdrag att undersöka möjligheterna med ett europeiskt kulturhuvudstadsår 2029
  • 2021: Kommunstyrelsen beslutar att en ansökan ska arbetas fram
  • 2023: Kommunstyrelsen beslutar om att Uppsala ska skicka in en ansökan och kandidera