Besök av grekisk socialtjänst inspirerar till att tänka nytt

Grekisk socialtjänst besökte Uppsala ungdomsjour under fyra dagar. "Ett sådant här utbyte är väldigt värdefullt. Vi utmanar och inspirerar varandra att tänka nytt", säger Hilde Wiberg, enhetschef för Uppsala ungdomsjour.

personer från grekisk socialtjänst till sammans med Ungdomsjourens chef
Hilde Wiberg, enhetschef för Uppsala ungdomsjour tillsammans med besökare från grekisk socialtjänst.

7-10 juni fick Uppsala ungdomsjour besök av grekisk socialtjänst. Uppsala kommun anordnade besöket tillsammans med Folkuniversitet, inom ramen för ett EU-samverkansprojekt.

– Vi arbetar för ett utbyte mellan olika socialtjänster i Europa. Det gör vi för att belysa viktiga frågor kring tidigt förebyggande arbete bland unga. Därför välkomnade vi nu besökare från grekisk socialtjänst, berättar Hilde Wiberg, enhetschef på Uppsala ungdomsjour.

Värdefullt med samarbete

EU-samarbetet har flera fokusområden. Till exempel att stoppa att barn rekryteras in i kriminalitet och att ge tidigt stöd till föräldrar. Andra fokusområden är samarbete mellan socialtjänsten och de verksamheter som har aktiviteter för barn efter skoldagens slut. Fokus ligger också på socialt utsatta barn i gatumiljö.

– Ett sådant här utbyte är väldigt värdefullt. Det ger oss möjlighet att reflektera över vårt uppdrag som socialtjänst utifrån de likheter och skillnader som finns. I utbytet utmanar och inspirerar vi varandra att tänka nytt. Vi ser att vi tampas med likande problematik i Sverige och Grekland och att de tidigt förebyggande insatserna är väldigt viktiga, säger Hilde Wiberg.

Gjorde flera studiebesök

Under ett späckat schema fick personal från den grekiska socialtjänsten följa med på en rad olika studiebesök och aktiviteter. De besökte bland annat allaktivitetshuset i Gränby, familjeenheten och familjecentralen i Gottsunda och träffade representanter från Ungdomsjourens medlingsverksamhet.

De fick även träffa personal från socialtjänstens mottagningsenhet för barn och unga, tillsammans med kommunens EU-grupp. Syftet var att prata om hur socialtjänst och polis kan samverka med civilsamhället för att hjälpa socialt utsatta EU-medborgare i gatumiljö.

Deltog vid nattvandring under skolavslutningen

Under skolavslutningskvällen 9 juni fick besökarna från grekiska socialtjänsten följa med ut på fältet.

– De deltog i våra sociala, trygghetsskapande insatser tillsammans med polisen, polisvolontärer, ordningsvakter, nattvandrare och MC-vandrare under skolavslutningskvällen. De var oerhört imponerade av samverkan mellan oss alla, säger Hilde Wiberg.

Utbytet fortsätter på plats i Grekland

Redan 14 juni åker Ungdomsjourens enhetschef Hilde Wiberg till Grekland för att fortsätta samarbetet med den grekiska socialtjänsten inom ramen för EU:s samverkansprojekt.

På plats i Grekland ska Hilde Wiberg och en representant från Uppsalapolisen prata på ett internationellt forum om hur vi arbetar med socialt utsatta EU-medborgare i gatumiljö i Uppsala.

– Vi kommer också att prata om Uppsala kommuns arbete med att öka förtroendet för socialtjänsten. Samt hur vi kan utveckla det förebyggande arbetet kring hedersrelaterat våld- och förtryck, berättar Hilde Wiberg.

Personer på plats från grekisk socialtjänst

• Gkioni EvlaliaVice – Vice Mayor of Social Policy (health visitor, psychotherapist)
  • Papazoglou Anastasia – Director of Social Services (social worker)
  • Avramopoulou Foteini – Supervisor of Social Services (social worker)