Delta i informationsträff om att bli familjehem

Har du en trygg livssituation och vill göra en insats för ett barn eller ungdom? Just nu söker Uppsala kommun familjehem och jourhem. Torsdag 24 augusti bjuder vi in till en digital informationsträff där du får veta mer om vad det innebär att bli familjehem eller jourhem.

Vuxen man och yngre barn ler mot varandra
Flera barn och ungdomar behöver ett extrahem i ett jourhem eller familjehem. Är din familj den vi söker? Delta i en digital informationsträff för att få veta mer.

Det finns barn och ungdomar som behöver ett extrahem i ett jourhem eller familjehem. Som jourhem och familjehem tar du emot ett barn eller ungdom i ditt hem under en kortare eller längre tid.

Digital informationsträff 24 augusti

Torsdag 24 augusti 16.30–17.30 kan du delta i en digital informationsträff. Under träffen berättar vi mer om vad det innebär att vara familjehem och jourhem. Och du får chans att ställa frågor.

Informationsträffarna hålls via det digitala systemet Teams. Du behöver tillgång till en dator, internetuppkoppling och en e-postadress för att kunna delta. Du föranmäler dig via länken.

Anmäl dig till digital informationsträff

Att vara familjehem och jourhem

Att vara jourhem innebär att du tar emot ett barn eller ungdom i ditt hem under en begränsad tid. Som familjehem tar du emot ett barn eller ungdom under en längre tid. Att vara familjehem eller jourhem innebär att du är ett komplement till barnets egna föräldrar.

Barn kan placeras i jourhem eller familjehem av olika skäl. Vanliga orsaker är att barnets föräldrar har svårt att ge sina barn en bra omsorg på grund av exempelvis missbruk, psykisk ohälsa eller svåra konflikter.

Läs mer om att vara familjehem och jourhem

Digitala informationsträffar under hösten

Uppsala kommun anordnar flera digitala informationsträffar under året. Här kan du se höstterminens inplanerade datum. Alla informationsträffar har samma innehåll och hålls digitalt.

Tisdag 19 september 18.30–19.30

Tisdag 17 oktober 16.30–17.30