55 ekipage i Uppsalas första rollatorlopp

En vätskekontroll och pimpade rollatorer och rullstolar spred en härlig känsla när Uppsalas första rollatorlopp ägde rum på utomhusarenan på Gränby i torsdags.

Ryggarna på deltagare i rollatorloppet.

Arrangemanget var ett samarbete mellan aktivitetssamordnare på kommunens vård- och omsorgsboenden och Riksidrottsförbundet SISU i Uppland. Förutom loppet på 400 meter fanns möjligheten för Uppsalas äldre att prova på sporter som shuffleboard, tennis och boccia på utomhusarenan.

– Jag spelade tennis som ung, nu har jag lite ont i höften men det här ska nog gå bra. Jag är ingen tävlingsmänniska men när man får chansen till något roligt ska man ta den, säger Helena Syrjänen.

Finast utsmyckning

Förutom att delta i det fysiska loppet fanns möjlighet att vinna pris för finast utsmyckning. Efter 200 meter fanns ett vätskestopp. Efter loppet bjöds det på glass.

– Det är kul att det händer saker för oss äldre. Man blir glad bara av att hänga här, säger Roland Berndtsson som var ett av fem ekipage som vann pris för bästa utsmyckning.

Glädje och gemenskap

Ida Forslund, aktivitetssamordnare och en av eldsjälarna bakom arrangemanget på torsdagen vill även lyfta glädjen och gemenskapen inför loppet:

– Förberedelserna inför loppet ute på våra vård- och omsorgsboenden har skapat glädje och gemenskap. Att planera utsmyckningen och utklädnaden har resulterat i roliga samtalsämnen och många skratt.

Upptäcka nya möjligheter

Målet med rollatorloppet var att skapa en möjlighet för äldre att komma ut och röra på sig och ha roligt tillsammans med andra men också att upptäcka andra sammanhang och möjligheter.

– Att skapa jämlikhet och delaktighet samt hälsa och välbefinnande ingår i kommunens program för äldrevänlig kommun och ett nära samarbete med civilsamhällets aktörer är en avgörande förutsättning för att lyckas. Även den som kommit upp i åren och som använder hjälpmedel kan göra en insats i föreningslivet eller själv vara aktiv i till exempel en idrottsförening, säger Kenny Jansson, ansvarig äldrevänlig kommun.