Uppsala spårväg gör det enklare att resa hållbart i en växande stad. Spårvägen blir 17 kilometer lång och får 22 hållplatser. Den binder ihop olika stadsdelar – från Uppsala centralstation till en ny järnvägssstation i Bergsbrunna.
Måndag 24 februari tog kommunfullmäktige beslut om att anta två detaljplaner för spårvägen.
27 januari beslutade kommunfullmäktige att anta detaljplanen Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D. Den rör sträckan som går från Bäcklösa över Fyrisån via Ultuna mot Sävja och fram till järnvägsstationen som ska byggas söder om Bergsbrunna.
Inför byggandet av spårvägen har kommunen tagit fram ett förslag till detaljplan för delsträcka C och D. De båda detaljplanerna är ute på granskning 1 oktober–1 november 2024.
Första spadtaget för Uppsalas spårväg togs den 22 augusti. I och med det startar vi flytten av ledningar i marken, för att spåren ska kunna anläggas och vara driftsäkra. År 2029 ska de första spårvagnarna rulla.
Måndag 17 juni tog kommunfullmäktige beslut om att anta en detaljplan för spårvägen, Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B. Detaljplanen rör den sträcka som går från centrala delarna av Uppsala, via Rosendal och Gottsunda.
I samband med att Uppsala kommun ska bygga en gång-, cykel- och spårvägsbro över Fyrisån har en miljödomsansökan skickats in till mark-och miljödomstolen. I ansökan finns bland annat svar på de yttranden som kom in under samrådet.
I planeringen för det kommande spårvägsbygget, har kommunen tagit fram ett förslag till detaljplan för en spårvagnsdepå, som ska tillhandahålla vagnar för kommunens nya spårväg. Efter samrådet är nu detaljplanen redo för nästa steg kallat granskning.
I samband med att vi ska bygga två gång-, cykel- och spårvägsbroar över Fyrisån och Hemslöjdsvägen ska en miljödomsansökan skickas till mark-och miljödomstolen. För att få in synpunkter från berörda personer genomfördes ett samråd december–januari.
En stegvis utbyggnad av Uppsalas södra delar utgör inget hot för den sällsynta cinnoberbaggen. Snarare kan beståndet stärkas om åtgärder samtidigt görs för att gynna arten. Det visar en ny rapport som ger kunskap om cinnoberbaggen i Uppsala.
11 oktober flyttade vi fyra lindar från Veteranparken till Carolinaparken. Deras stora kronor och livsmiljön de erbjuder djur och växter kommer att tillföra mycket på den nya platsen. Det blir också möjligt att flytta ledningar inför spårvägsbygget.
Slutrapporten från den studie som jämför spårväg och BRT (Bus Rapid Transport) bekräftar att spårväg är det ekonomiskt och kapacitetsmässigt bästa alternativet. Kommunstyrelsen har godkänt rapporten och i början av 2024 startar bygget av spårväg.
Arbetet med att skapa två spårvägslinjer mellan Uppsala centralstation och den nya tågstationen i södra Uppsala fortsätter enligt plan. Det beslutades av kommunfullmäktige 19 juni, i samband med att en motion om att stoppa bygget av spårväg avslogs.
Hur ska spårvägen gå? Hur många stationer blir det? Det var några av de frågor som ställdes i samband med kommunens välbesökta spårvägsutställning på Forumtorget, under några dagar i början av juni.
Upphandlingen är nu klar och det blir företaget Systra som får uppdraget som extern konsultorganisation i bygget av spårväg i Uppsala. Systra tillsammans med Bjerking, Treeline, White, Rundquist, Lindahl projektledning och Consoden.
Nu startar en upphandling av konsulter för det fortsatta arbetet med genomförandet av spårvägsprojektet. Syftet är att tillföra både kompetens och resurser så att projektet kan genomföras så effektivt som möjligt.
Med start tisdag 6 december och cirka en vecka framåt pågår det geologiska undersökningar under delar av Vårdsätravägen och Hugo Alfvéns väg. Vissa störningar kan förekomma.
Om du har vägarna förbi stadshuset i Uppsala ta då gärna en sväng förbi Uppsalarummet. Där kan du nämligen se en modell av spårvagn M33 som kör längs gatorna i Göteborg.
Onsdag 22 juni och torsdag 23 juni har du möjlighet att träffa kommunen som delar med sig av planerna för spårvägsprojektet och vägen fram. Bland annat finns en karta på 3x3 meter över hur spåren kommer att dras.
På torsdagen blev det klart att Uppsala kommun och Region Uppsala får de två miljarder kronor till spårväg som man ansökt om från Trafikverket. Det innebär att byggandet kan påbörjas under 2025 och ska vara färdigt 2029.
Från början på april och flera månader framåt kommer grundvattenrör att sättas ut längs spårvägssträckan. Rören sätts ut för att kunna mäta hur grundvattennivåerna ser ut.
Efter ja från kommunfullmäktige 13 december går spårvägsprojektet vidare. I början av 2022 ansöker Uppsala kommun och Region Uppsala om statlig medfinansiering – den avgörande pusselbiten för att bygget ska bli verklighet.
24 november röstade kommunstyrelsen ja till spårväg i Uppsala. Avgörande nu om spårvägsbygget blir verklighet är att staten bidrar med medfinansiering. Spårvägen ska gå mellan Uppsala central, Gottsunda och Bergsbrunna och beräknas tas i trafik 2029.
Under november och december genomför vi undersökningar av marken, grundvattenmätningar och inventeringar längs spårvägssträckan.
25 mars beslutade plan- och byggnadsnämnden att skicka ut detaljplanen för kapacitetsstark kollektivtrafik på samråd. Samrådstiden är 9 april till 22 maj och ger allmänheten möjlighet att komma in med synpunkter.
25 mars väntas plan- och byggnadsnämnden besluta om att skicka ut detaljplanen för kapacitetsstark kollektivtrafik på samråd. Planen visar var spårvägen ska dras, och samråd pågår 8 april–22 maj då allmänheten kan lämna synpunkter.
Uppsalas mittenstyre och Moderaterna kan idag presentera en överenskommelse om vägen framåt för genomförandet av fyrspårsavtalet och utbyggnaden av de sydöstra stadsdelarna där cykel, gång och kollektivtrafik kommer sättas i främsta rummet.
Måndag 25 maj beslutade kommunfullmäktige att godkänna spårväg som inriktning för ansökan om stadsmiljöavtal. Detta gör att planeringen för spårväg som kapacitetsstark kollektivtrafik i södra Uppsala kan gå vidare.
11 mars beslutade kommunstyrelsen om att fortsätta planera för spårväg som kapacitetsstark kollektivtrafik i södra Uppsala. Snabbussar kan vara en lösning för andra delar av kommunen och det ska utredas vidare.
Idag tog Uppsala kommun och Region Uppsala emot en utredning som jämför förutsättningarna för spårväg och BRT (snabbussar) i Uppsala.
Under fem dagar i oktober ordnade Uppsala kommun och Region Uppsala mötestillfällen på tre olika platser där intresserade fick möjlighet att prata om planeringen av spårväg. Totalt träffade vi cirka 1700 personer som ville veta mer om projektet.
Många var intresserade av att ta del av planeringen av spårväg. Till den första informationsträffen den 13 juni kom ett fyrtiotal personer som ville veta mer och diskutera planerna.
13 juni kan du träffa oss i Uppsalarummet på Stationsgatan 12 för att prata om projektet Uppsala spårväg.
6 februari fattade kommunstyrelsen beslut om projektdirektivet för Uppsala spårväg. Projektdirektivet innehåller styrande ramar för det förberedande arbetet och beskriver förutsättningarna för start av projektet.
Onsdag 12 december fattade kommunstyrelsen beslut om att Uppsala kommun gemensamt med Region Uppsala ska ansöka om medel från staten för att bygga spårväg.