När en person avlider ska en bouppteckning upprättas. En bouppteckning är en skriftlig sammanställning över den avlidnes tillgångar och skulder och görs av den eller dem som ingår i dödsboet. En bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av en begravningsbyrå eller jurist. För mer information om bouppteckning besök Skatteverkets webbplats.
Dödsboanmälan kan ibland ersätta bouppteckningen
Enligt Ärvdabalken kan en dödsboanmälan ersätta bouppteckningen under förutsättning att
- dödsboets tillgångar bara räcker till kostnader för begravning och andra utgifter i samband med dödsfallet
- det inte finns någon fast egendom eller tomträtt i dödsboet.
Begravningskostnaderna går före alla andra kostnader som dödsboet ansvarar för. Autogiron, abonnemang, hyreskontrakt och liknande ska därför sägas upp snarast möjligt efter dödsfallet.
Ansök om dödsboanmälan
För att ansöka om dödsboanmälan ska du kontakta Mottagning ekonomiskt bistånd. De prövar om det går att göra en dödsboanmälan. I det fall där det är aktuellt gör de en skriftlig dödsboanmälan och skickar den till Skatteverket.
Telefontider:
Måndag – fredag 13.00-14.30