Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Ledigt jobb

Familjehemssekreterare med inriktning förstärkt stöd

Diarienr:
SCN-2021-00165
Arbetsplats:
Placeringsenhet 2
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du lång erfarenhet av att handleda familjehem, är initiativrik, framåt och samarbetsinriktad? Då kanske du är rätt person att ge kommunens egna familjehem förstärkt stöd och vara med och bygga upp en verksamhet med behandlingsfamiljer!

Placeringsverksamheten är fördelad på två enheter och består av 11 familjehemssekreterare, 16 barnhandläggare, 2 barnspecialister och 2 familjehemsspecialister. I verksamheten finns skolteam, jourhemsverksamhet, förstärkt stöd till familjehem samt rekrytering, utredning och utbildning av uppdragstagare. Enheterna har ett nära samarbete med varandra. 

Ditt uppdrag

Förstärkt stöd innebär att du ger tät handledning till familjehem, som utifrån sitt uppdrag har särskilt stora behov av stöd. Närmast har du en kollega med samma uppdrag. Du samarbetar med barnhandläggare och övriga som är involverade i en placering. I tjänsten ingår även att leda reflektionsgrupper. Du samarbetar med familjehemssekreterare i enheterna och deltar i verksamhetens utvecklingsarbete. Planering pågår för att starta en pilotverksamhet med insatsen Behandlingsfamiljer i egen regi, med start hösten 2021. Här kommer du att ha en sammanhållande funktion, med handledning till behandlingsfamiljen som den centrala delen. Du kommer att samarbeta med socialtjänstens utförare i egen regi samt handläggarna på utrednings- och placeringsenheterna.

Trevnad, kamratskap och glädje på jobbet är viktiga ledord för oss på enheten och vi ser fram emot att välkomna en ny kollega till vårt team. Vi erbjuder extern handledning, god introduktion, flexibel arbetstid, friskvårdsersättning samt intern utbildning i t.ex. Signs of safety och eventuell kompletterande påbyggnadsutbildning som tjänsten kräver.

Din bakgrund

Till den här tjänsten söker vi dig som är socionom och har handledarutbildning eller motsvarande (ex Steg 1-utbildning). Det är dessutom meriterande om du har utbildning inom TFCO, marte-meo, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, ICDP eller systemteori.

Du ska ha mångårig erfarenhet av handledning av familjehem och mångårig erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga inklusive myndighetsutövning. Vidare är det en fördel om du dessutom har erfarenhet av barn och ungdom med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är viktigt att du har körkort och mycket goda kunskaper i det svenska språket. Det är även positivt om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare.

Vi ser gärna att du är en person som tar dig an ändrade förutsättningar med ett öppet sinne. Du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är det viktigt att du är en person som strävar efter att se situationer från ett helhetsperspektiv. Sist men inte minst söker vi dig som har lätt för att ta egna initiativ och sätta igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du har förmågan att förstå konsekvenserna av olika lösningsförslag.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Marita Eriksson 018-727 14 57.

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet ovan vid "Har du frågor gällande rekryteringsprocessen/registrering av din ansökan" så kommer du bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka genom att klicka på "Sök jobbet".

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet