Spårvägen kommer att passera flera bostadsområden, arbetsplatser, skolor och naturområden i södra uppsala. Med den 17 kilometer långa spårvägen och de 22 hållplatserna samt bron över Fyrisån i höjd med Ultuna binds Uppsala ihop på ett nytt sätt.
Uppsala spårväg kommer att gå från en ny järnvägsstation vid Bergsbrunna, över Fyrisån till Ultuna. Vid Ultuna delar den sig i två grenar. En gren går mot Gottsunda och vidare mot Rosendal. Den andra grenen går mot Ulleråker och passerar stora arbetsplatser som bland annat Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Vid Exercisfältet går linjerna ihop igen och passerar Biomedicinskt centrum (BMC), Uppsala science park och Akademiska sjukhuset och vidare mot Uppsala C (Uppsala centralstation).
På kartan ser du var spårvägen kommer att gå och var hållplatserna och depån kommer att ligga.
Här kan du läsa mer om hållplatsernas namn.

Spårvägen kommer bli cirka 17 kilometer lång.
Spårvägen kommer ha 22 hållplatser.
1 depå för underhåll och parkering av spårvagnar kommer att byggas.
År 2050 förväntas cirka 100 000 resor genomföras varje dag längs spårvägssträckan.
Vi bygger en 850 meter lång bro över Fyrisån.
Spårvägen beräknas kosta cirka 12,1 miljarder kronor att bygga.
Spårvägen går från Uppsala C via Bäverns gränd och Islandsbron till Svandammen, vidare mot yttre Sjukhusvägen och Dag Hammarskjölds väg.
Från Dag Hammarskjölds väg går den till Husargatan, vidare till Torgny Segerstedts allé och Vårdsätravägen, vidare på Hugo Alfvéns väg.
Längs denna sträcka går spårvägen från Uppsala C via Bäverns gränd och Islandsbron till Svandammen, vidare mot yttre Sjukhusvägen och Dag Hammarskjölds väg.
Från Hammarskjölds väg går den vidare via Lägerhyddsvägen över Kungsängsleden och ner mot hospitalet i Ulleråker.
Från Ulleråker fortsätter sträckningen öster om SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och gamla Veterinärhögskolan längs Ulls väg fram till Ultunaallén.
Den så kallade Ultunalänken går från Gottsunda längs med Gottsunda allé till Ultuna allé. Från Ultunaallén fortsätter sträckningen längs den planerade bron över Fyrisån och vidare mot Bergsbrunna.
Längs den 17 kilometer långa spårvägssträckan blir det 22 hållplatser inklusive Uppsala C och hållplatsen vid den nya järnvägsstationen söder om Bergsbrunna. Det kommer bli något glesare mellan spårvägens hållplatser jämfört med de busshållplatser som finns idag.
Spårvägen kommer till en del att ersätta busslinjerna på den sträcka där spårvägen ska gå. I vissa områden kommer bussarna att finnas kvar som komplement till spårvägen, och vi planerar för bra möjligheter till byte mellan buss och spårvagn längs sträckan.
Det är Region Uppsala som är ansvariga för att bygga hållplatserna.
Läs mer på Region Uppsalas
webbplats
När spårvägen börjar rulla i Uppsala är planen att depån för tågen ska ligga i Sävja. Uppsala kommun och Region Uppsala har tillsammans kommit fram till att platsen väster om Sävja är den plats som passar bäst, både för stadens och regionens långsiktiga utveckling, miljön och de tekniska krav som en depå ställer.
Att hitta rätt plats för en spårvägsdepå är inte helt enkelt. En depå är mer än bara en byggnad eftersom den behöver fungera dygnet runt, ha tillgång till tunga transporter och ligga på lagom avstånd från bostäder. Samtidigt ska den passa in i stadens framtida planering och bidra till en hållbar utveckling.
Efter att olika alternativ granskats bedömdes Sävja ha de bästa förutsättningarna utifrån de kravs som ställs.
Läs mer om varför Sävja passar för spårvägsdepån
Det är Region Uppsala som är ansvariga för att bygga spårvagnsdepån.
Läs mer på Region Uppsalas
webbplats