Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

När vi bygger Uppsala spårväg kommer flera arbeten ske samtidigt längs sträckan. Ledningar i marken ska flyttas, nya gång- och cykelvägar ska byggas och spårvägen ska anläggas. Arbetena kommer att pågå under flera år och ske i etapper.

På vissa sträckor längs spårvägen kommer spårvagnen att rulla på befintliga gator. Det betyder att vi behöver bygga om de vägarna och bland annat flytta på ledningar som ligger under marken. Arbetet är uppdelat i etapper och startade hösten 2024. 

När vi har flyttat ledningarna går arbetet över till att anlägga själva spårvägen. När det är dags kommer den här sidan att uppdateras med information om anläggningsarbetet.

Se etapperna för arbetet i kartbilden och läs mer om pågående och kommande ledningsflyttar nedan. 

1 av 1
Karta som visar de olika etapperna för arbetet med spårvägen.
Kartbilden visar etapperna för arbetet med att flytta ledningar för att förbereda för spårväg.

Pågående ledningsflyttar

Just nu genomför vi flera ledningsflyttar längs spårvägssträckan i Uppsala. De här en del av förberedelserna inför arbetet med att anlägga spårvägen.

  1. Etapp 1: Uppsala C-Bäverns gränd-Munkgatan

    spårväg_etapp_1_webb.jpg
    Etapp 1 omfattar sträckan Uppsala C–Bäverns gränd–Munkgatan.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Uppsala centralstation, Bäverns gränd och Munkgatan ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.

    Tidplan

    Vi startade arbetet längs Munkgatan i mars 2025. Det kommer att pågå under cirka 8 månader. Munkgatan är helt avstängd för all trafik förutom blåljus. 

    Det här händer under vecka 46, 10 november – 17 november:

    • Vi arbetar med VA-schakt vid Islandsbron.
    • Vi arbetar med VA-schakt vid sidan av Sjukhusvägen mitt emot Svandammen.

    Så kan det se ut med spårväg längs etapp 1

    1 av 2
    Visionsbild av spårvagn som åker längs Bäverns gränd.
    Spårvagn längs Bäverns gränd. Illustration av LundbergDesign.

     

  2. Etapp 7: Södra Ulleråker

    spårväg_etapp_7_webb.jpg
    Etapp 7 omfattar ett skogsparti som ligger söder om Ulleråkersvägen. 

    Arbete vi ska utföra  

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.

    Tidplan

    Arbetet utförs av Vattenfall Heat och pågår fram till september 2025 samt maj-september 2026

    Mer information

    Arbetet som sker påverkar inte allmänheten. 

  3. Etapp 8: Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé

    spårväg_etapp_8_webb.jpg
    Etapp 8 omfattar en del av Vårdsätravägen, Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé fram till Dag Hammarskjölds väg.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) som ligger under Hugo Alvéns väg och Gottsunda allé samt del av Vårdsätravägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren. I denna etapp påverkas Vårdsätravägen från den korsning där Norbyvägen och Vårdsätravägen möts till den cirkulationsplats som finns där Vårdsätravägen och Hugo Alfvéns väg möts.

    Tidplan

    Arbetet startade i november 2024 och kommer att pågå under cirka 16 månader. 

    Aktuellt

    Det här gör vi under vecka 46, 10 november – 17 november:

    • Bandstolsvägen: Etappen är klar och ordinarie infart öppnad. Kan pågå arbeten med tillfälliga vägar i områden.
    • Vårdsätravägen: helavstängd mellan rondellen vid Hugo Alfvéns väg och Norbyvägen för både cykel- och biltrafik. Vägen är avstängd till våren 2026..
    • Lina Sandells park: Södra delen av parken är åter öppnad
    • Gottsunda allé i höjd med Gottsunda centrum. Gottsunda allé är avstängd från den tillfälliga vägen söderut från bandstolen t.o.m. Henry Wemans väg. Gottsunda allé öppnas för biltrafik vecka 47.
    • Gottsunda torgs lekplats är delvis avstängd mot Gottsunda allé inklusive övergångsstället mot Bandstolsvägen.
    • Musikvägen/Hugo Alfvén/Gottsunda allé: Cirkulationsplats rivs under vecka 47. Vakter dirigerar trafik genom korsning.
    • Läs mer om avstängningar och omdirigering av trafik i området under "Så påverkas trafiken" nedan.

    Så påverkas trafiken

    Trafiken längs Hugo Alvéns väg, Gottsunda allé och Vårdsätravägen kommer att påverkas under ledningsflytten. Vägar och lekparker kommer att vara helt eller delvis avstängda under byggtiden. Du som går, cyklar eller kör bil i området kan läsa mer om aktuella trafikavstängningar längs vägarna på vår sida om vägarbeten och avstängningar:

    Läs om hur trafiken påverkas av arbetet på del av Vårdsätravägen, Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé

    Så påverkas kollektivtrafiken

    Se hur busslinjer och hållplatser påverkas av arbetet på ul.se/uppsalautvecklas

    Buller

    I samband med att vi behöver spränga i området kommer buller att förekomma. Övrigt buller kopplat till vägarbeten kan också uppstå.

    Träd och växtlighet

    Vi försöker att påverka så få träd som möjligt längs spårvägssträckan och behålla de träd som växer där idag. Under arbetet tar vi endast ner de träd som direkt påverkas av arbetet. Inom arbetsområdet påverkas träd som växer i naturmark samt åtta träd som klassas som planterade gatuträd. Fyra av gatuträden har redan flyttats och växer nu längs Fålhagsleden.

    Längs Hugo Alfvéns väg planerar vi för en fyrradig allé. Längs Gottsunda allé planerar vi för en fyrradig allé fram till korsningen med Slädvägen. De nya träden planteras efter att spåren byggts. 

    Träd och artskydd längs spårvägssträckan

    Störningar i vattenleverans

    Uppsala Vatten ansvarar för störningar i vattenleveransen som kommer
    att förekomma under arbetet. Besök uppsalavatten.se/sms och registrera ditt mobilnummer för att ta emot sms om driftstörningar. Kontakta Uppsala Vattens kundservice 018–727 94 00 om du har frågor.

    Så kan Gottsunda Centrum se ut med spårväg

    Spårvägen-i-Gottsunda_900x600.jpg
    Spårvagnar möts vid Gottsunda Centrum. Illustration av LundbergDesign.

  4. Etapp 9: Ulls väg

    spårväg_etapp_9_webb.jpg
    Etapp 9 omfattar Ulls väg från i höjd med statens veterinärmedicinska anstalt ned till korsningen med Ulltuna allé.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Ulls väg ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.

    Tidplan

    Vi planerar att starta arbetet under våren 2026. Det kommer att pågå under cirka 12 månader. Innan arbetet med ledningsflyttar kommer ekarna längs med Ulls väg att flytta till nya ställen på Campus Ultuna. Några av ekarna kommer också att väljas ut till ett forskningsprojekt där SLU undersöker hur träd mår efter flytt. 

    Just nu arbetar vi med

    Träd flyttas från allén vid Ulls väg till nya platser på campus.

  5. Etapp 11: Väg 255-Skåneresan

    spårväg_etapp_11_webb.jpg
    Etapp 11 omfattar Väg 255 och Skåneresan. Väg 255 omfattar korsningen med Skåneresan samt cirka 250 meter norr om och 200 meter söder om korsningen. Skåneresan påverkas i sin fulla längd mellan Väg 255 och Stenbrohultsvägen.

    Arbete vi ska utföra

    Väg 255 och Skåneresan ska delvis sänkas för att spårvägen ska kunna angöra depån och hållplatser i flackare lutning. Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Skåneresan ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren. 

    Tidplan

    Arbetet startade i januari 2025. Det kommer att pågå under cirka 14 månader.

    Aktuellt

    Under vecka 46, 10 november – 17 november: 

    • VA-schakt. Vi gräver för nya vatten- och avloppsledningar.

    • Vi lägger förstärkningslager på väg 255 som förbereder vägen för kommande beläggning.

    • Vi tätar diken för att förbättra dräneringen och minska risken för översvämning.

    • Vi schaktar för att sänka vägen. Samtidigt planerar vi en ny trafikanordningsplan (TA-plan) som ställs ut.

    • Stenbrohultsvägen: Vi återställer och finplanerar ytor. Kantsten sätts och vägområdet görs i ordning.

    • Tillfällig väg vid korsningen till omledningsväg 255: Planeringen av en tillfällig väg har börjat. Den gör det möjligt att sänka den sista delen av väg 255 utan att trafiken behöver stängas av helt.

    • Vi sätter upp nya skyltar och monterar de nya trafiksignalerna.

    • Vi asfalterar stora delar av väg 255 samt lägger topplagret på Stenbrohultsvägen. Flaggvakter kommer att finnas på plats för att hjälpa trafikanter förbi arbetsområdet.

    Så påverkas trafiken

    Trafiken längs väg 255 och Skåneresan kommer att påverkas under vägarbetena. Du som går, cyklar eller kör bil i området kan läsa mer om aktuella trafikavstängningar på vår sida om vägarbeten och avstängningar.

    Läs om hur trafiken påverkas av arbetet på väg 255 och Skåneresan

    Så påverkas kollektivtrafiken

    Se hur busslinjer och hållplatser påverkas av arbetet på ul.se/uppsalautvecklas

    Buller

    Buller kopplat till vägarbeten kan förekomma. 

    Träd och växtlighet

    Vi försöker att påverka så få träd som möjligt längs spårvägssträckan och att behålla de träd som växer där idag. Träd som idag växer i skogspartierna intill väg 255 och Skåneresan där omledningsvägarna ska dras och där ledningarna ligger i marken kommer att tas ner.

    Vi planerar att i framtiden ha en fyrradig allé längs med Skåneresan. En tvåradig allé planteras i samband med att spåren är anlagda. De två yttre trädraderna planteras i samband med att de sydöstra stadsdelarna utvecklas.

    Träd och artskydd längs spårvägssträckan

    Så kan depån där spårvagnarna parkeras och underhålls se ut

    Spårvagnsdepån_900x600.jpg
    En depå för underhåll och parkering av spårvagnar kommer att byggas i sydöstra Uppsala i Sävja. Illustration av LundbergDesign med original av Tengbom. Läs mer om varför Sävja passar för spårvägsdepån.

Kommande ledningsflyttar

Inom kort startar arbetet med att flytta ledningar på fler platser i Uppsala. Vi planerar för att minska störningar och hålla byggtiden så effektiv som möjligt.

  1. Etapp 2: Sjukhusvägen

    spårväg_etapp_2_webb.jpg
    Etapp 2 omfattar Sjukhusvägen från korsningen Munkgatan till korsningen Dag Hammarskjölds väg.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Sjukhusvägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren. Sjukhusvägen är trång och för att få plats kommer gatan breddas in mot fastigheter i området. Påverkan på omgivningen kommer vara märkbar och kravet på framkomlighet är hög. 

    Tidplan

    Vi planerar att starta arbetet i november 2025. Det kommer att pågå under cirka 24 månader.

    Mer information

    Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.

    Så kan Sjukhusvägen se ut med spårväg

    1 av 2
    Så ser Sjukhusvägen ut idag, utan spårväg.
    Sjukhusvägen idag, innan spårväg byggs. Nästa bild visar hur Sjukhusvägen kan se ut med spårväg.
  2. Etapp 4: Torgny Segerstedts allé

    spårväg_etapp_4_webb.jpg
    Etapp 4 omfattar Torgny Segerstedts allé från korsningen Husargatan/Dag Hammarskjölds väg till Vårdsätravägen.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) som ligger under Torgny Segerstedts allé ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.

    Tidplan

    Vi planerar att börja arbetet i december 2025. Arbetet kommer att pågå i ungefär sju månader.

    Det handlar om ledningsarbeten på Torgny Segerstedts allé, mellan korsningen Rosendalsvägen och Vårdsätravägen. Vi kommer också att göra ett mindre arbete vid korsningen Torgny Segerstedts allé och Gerd Enequists gata.

    Det mindre arbetet påverkar inte bil- eller busstrafiken, men gång- och cykeltrafiken kan behöva ledas om tillfälligt.

    Mer information

    Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.

    Så kan Torgny Segerstedts allé se ut med spårväg

    Rosendal_Talltorget-hållplats_900x600.jpg
    Hållplats Talltorget på Torgny Segerstedts allé i Rosendal. Illustration av White Arkitekter.

  3. Etapp 5: Regementsvägen-Lägerhyddsvägen

    spårväg_etapp_5_webb.jpg
    Etapp 5 omfattar sträckan Regementsvägen-Lägerhyddsvägen mellan cirkulationsplatsen vid Dag Hammarskjölds väg och en bit av Ulleråkersvägen.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Regementsvägen och Lägerhyddsvägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.

    Tidplan

    Vi planerar att starta arbetet i december 2025 eller januari 2026. Det kommer pågå under cirka 12 månader.

    Mer information

    Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.

  4. Etapp 6: Vårdsätravägen

    spårväg_etapp_6_webb.jpg
    Etapp 6 omfattar Vårdsätravägen från korsningen Torgny Segerstedts allé till strax efter korsningen Bernadottevägen.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Vårdsätravägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.  

    Tidplan

    Vi planerar att starta arbetet under våren 2026. Det kommer att pågå under cirka 14 månader.

    Mer information

    Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.

  5. Etapp 10: Ultunaallén

    spårväg_etapp_10_ny.jpg
    Etapp 10 omfattar Ultunaallén från Dag Hammarskjölds väg till fram till korsning med Ulls väg. Efter korsningen påverkas naturmarken söder om Ulltunaallé fram till Fyrisån.

    Arbete vi ska utföra

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Ulltuna allén ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.

    Tidplan

    Vi planerar att starta arbetet under våren 2026. Det kommer att pågå under cirka 12 månader. 

    Mer information

    Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.

Färdiga ledningsflyttar

Här hittar du alla arbeten med ledningsflyttar som är färdiga. 

  1. Etapp 3: Dag Hammarskjölds väg

    spårväg_etapp_3_webb.jpg
    Etapp 3 omfattade flytt av ledningar på Dag Hammarskjölds väg från korsningen Sjukhusvägen till korsningen Husargatan.

    Arbete som pågår

    Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) som ligger under Dag Hammarskjölds väg flyttades till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren. 

    Tidplan

    Arbetet startade i september 2024 och pågick till slutet av oktober 2025.

    Träd och växtlighet

    Träden längs Dag Hammarskjölds vägs mittrefug och västra sida har tagits ner eller flyttats. Nedtagna träd har antingen lagts i faunadepåer eller körts till kommunens träverkstäder för att omvandlas till parkbänkar, fågelholkar eller flis till naturstigar. De 14 träd som flyttats från Dag Hammarskjölds väg står nu längs Fålhagsleden. Framtidens Dag Hammarskjölds väg kommer att kantas av en treradig allé. De nya träden planteras efter att spåren byggts. 

    Så kan Dag Hammarskjölds väg se ut med spårväg

    Dag-Hammarskjölds-väg_spårväg_900x600.jpg
    Spårvagnar möts på Dag Hammarskjölds väg. Illustration av LundbergDesign.

Tidplan för arbetet med spårvägen

Ta del av kommande milstolpar och viktiga händelse kopplat till spårvägen.

Därför flyttar vi ledningar i marken

Nu flyttar vi ledningar som ligger i marken där spårvägen ska gå är för att vi lättare ska kunna komma åt dem vid till exempel reparationer, utan att behöva riva upp spår. Många ledningar är också gamla och behöver bytas ut.

Bro för spårväg mellan Ultuna och Nåntuna

En ny gång-, cykel- och spårvägsbro ska byggas över Fyrisån i höjd med Ultuna och Nåntuna. Bron kommer länka samman den östra och västra sidan av Uppsala på ett nytt sätt och öppna upp för resor till den framtida järnvägsstationen i Bergsbrunna.

Stadsutveckling längs spårvägen

Längs spårvägssträckan finns flera stadsdelar och i framtiden ska ytterligare områden utvecklas. Nya bostäder, skolor och vårdinrättningar ska byggas. Plats ska också skapas för företag och verksamheter.

Mer om spårvägen i Uppsala

Möten och dialoger om spårvägen

Ta del av de dialoger och möten som planeras och som genomförts under arbetet med Uppsala spårväg. Genom samtal, informationsmöten och öppna träffar skapas möjligheter för invånare och andra berörda att få information och ställa frågor om arbetet.

Därför bygger vi spårväg

En modern spårväg rymmer många resenärer, är tillgänglig och erbjuder ett bekvämt resande.

Så blir framtidens spårväg

Var ska spårvägen gå och var kommer de framtida hållplatserna att ligga? Här kan du ta del av information om framtidens spårväg.

Natur och vatten längs spårvägen

Spårvägen ska göra Uppsala till en ännu bättre stad att leva, verka och bo i. Därför är det viktigt för oss att spårvägen påverkar miljön så lite som möjligt.

Detaljplaner, beslut och rapporter om spårvägen

Ta del av detaljplanerna som rör spårvägen och spårvagnsdepån, de politiska beslut som tagits och läs rapporter som legat till grund till valet av spårväg som transportmedel.

Kostnader och finansiering av spårvägen

Uppsala kommun, Region Uppsala och staten delar på kostnaderna för spårvägen. Här kan du läsa om hur spårvägen finansieras och om beräknande kostnader för den.

Kontakta oss om spårvägen

Här hittar du information om hur du kan kontakta oss samt information om hur vi är organiserade.

Vägarbeten och avstängningar

I samband med vi bygger Uppsala spårväg kommer många människor som lever, bor och verkar i Uppsala att påverkas av det arbete som sker. Håll dig uppdaterad om pågående vägarbeten och avstängningar.