Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. I korthet

    Nu kan er förening hyra kontorsplatser och mötesrum på S:t Olofsgatan 27 i centrala Uppsala.

    Uppsala kommun har tillsammans med föreningslivet arbetat fram ett koncept där föreningar kan erbjudas en kombination av kontorsplatser på ett kontorshotell, mötesrum och möjlighet att ha verksamhet i mötesrummen.

    Förslaget har tagits fram inom ramen för den lokala överenskommelsen mellan Uppsala kommun och det lokala föreningslivet.

  2. Tre våningar med olika upplägg

    På S:t Olofsgatan 27 i centrala Uppsala finns ett kontorshotell med mer än 30 kontorsplatser och fem mötesrum. Tanken är att samla flera föreningar under samma tak. Mötesrummen används av Uppsala kommun under dagtid 9.00–17.00.

    Här är en beskrivning av lokalerna på adressen: 

    Bottenvåningen – mötesrum för föreningar och Uppsala kommun

    Efter kontorstid, från 17.00, kan föreningar boka fyra mötesrum på bottenvåningen på S:t Olofsgatan 27. Uppsala kommun använder mötesrummen på dagtid. Mötesrummen har plats för

    • 22–26 personer (Nämndemannen)
    • 18–20 personer (Rådmannen)
    • 8–12 personer (Lagmannen)
    • 11 personer (Domaren)
    • 3–4 personer (Notarien).

    De stora mötesrummen är utrustade med

    • skärm
    • kamera
    • högtalare
    • mikrofon.

    Rummet med fyra platser har skärm och en ljudpuck.

    För att använda utrustningen behöver en egen dator kopplas in.

    Ett rum utan tyger

    Rummet med tio platser (Lagmannen) är inrett utan gardiner och utan tyger på stolarna. Det skapar en mer flexibel användning av rummet och är ett önskemål från föreningarna.

    Vid mötesrummen finns också kaffemaskin och en skrivare.

    Övervåningen – kontorsdel för föreningar med mer än 30 kontorsplatser

    På övervåningen finns ett kontorshotell med mer än 30 kontorsplatser att hyra för föreningar. Kontoret har flexplatser. Det innebär att du tar den plats som är ledig för dagen och använder den så länge som du behöver den. Städa innan du lämnar platsen.

    Så här ser rumsindelningen ut:

    • två kontor med en plats – ett är utrustat för videokonferenser
    • två kontor med två platser
    • fyra landskap med 4 platser – ett en tyst zon
    • ett mötesrum för 10–12 personer.

    Källarvåningen – kan användas av föreningar som hyr kontorsplatser

    På S:t Olofsgatan 27 finns även en källare. Föreningar som hyr kontorsplatser kan använda den. Där finns ett

    • lunchrum med fullt utrustat pentry
    • rum utan fönster som även kan användas som mötesrum
    • gemensamt förråd.

    Tillgänglighet, kollektivtrafik och parkeringsmöjligheter

    S:t Olofsgatan ligger centralt med närhet till både busslinjer och parkering. Lokalerna är också tillgänglighetsanpassade.
    Så här tar du dig till lokalerna:

    • Bussen stannar i närheten. Närmaste busshållplatser är Storgatan och Kungsgatan.
    • Det finns en betalparkering i närheten på Österplan.
    • Personer med nedsatt rörelseförmåga som hyr kontorsplatser kan nå övervåningen genom Träffpunkten i samma byggnad. Där finns också en tillgänglig toalett.

    Hitta till S:t Olofsgatan 27

  3. Pris för att hyra kontorsplats på kontorshotellet

    En kontorsplats på kontorshotellet kostar 25 200 kronor per år (2 100 kronor per månad). Avtal skrivs per kalenderår med två månaders uppsägningstid. Moms tillkommer inte.

    I priset ingår

    • lokalhyra
    • lokalkostnader – el, vatten, sophämtning, städning och entrémattor med mera
    • lokaltillbehör – kaffemaskin och porslin
    • kontors- och mötesmöbler
    • mötesutrustning – storbildskärm och whiteboard
    • it – dockstation, skärmar, internet (fast nätverk eller wifi), skrivare (bara för få utskrifter)
    • skötsel och hantering – tillsyn, bokningssystem, mötesrum och timuthyrning
    • tillgång till ett gemensamt förråd
    • egen låsbar, mindre förvaring i kontorshotellet.
  4. Pris för att hyra mötesrum per timme

    Att hyra mötesrum kostar

    • 30 kronor per timme för 4 platser (Notarien)
    • 100 kronor per timme för 8–12 platser (Lagmannen, inrett utan gardiner och utan tyg på stolarna)
    • 200 kronor per timme för 18–22 platser (Rådmannen)
    • 300 kronor per timme för 22–26 platser (Nämndemannen).

    Boka mötesrummen genom att kontakta bokningsservice bokning@uppsala.se eller skicka en förfrågan i bokningssystemet .

  5. Hyr lokaler eller anmäl din förenings intresse

    Har ni tidigare anmält intresse att hyra kontorslokaler? Då kontaktar vi föreningen med ett erbjudande.

    Vi tar också emot intresseanmälningar av att hyra kontorslokaler i kontorshotellet löpande. Kontakta Uppsala kommuns intendentur med intresseanmälan eller frågor: intendentur.stolofsgatan@uppsala.se

    Boka mötesrum genom att kontakta bokningsservice bokning@uppsala.se eller skicka din förfrågan i bokningssystemet .

Nyheter om stöd och bidrag

  • Uppgraderat system för bokning och bidrag

    Nu ska det bli enklare att söka bidrag och boka lokal i Uppsala. Kommunen uppgraderar det webbaserade systemet för bokning och bidrag 11 december 2023. Systemet kommer att vara stängt för bokningar och ändringar under uppgraderingen.