Studiebesök på framtida arbetsplats inom life science

Uppsala kommun ser till att det finns kompetenta operatörer att anställa inom life science. Därför är studiebesök på företag i branschen en viktig del av kommunens operatörsutbildning. I måndags var eleverna på studiebesök på företaget Cytiva.

Elever från kommunens operatörsutbildning besöker life science-företaget Cytiva i Boländerna för att lära sig mer om hur företaget arbetar.

De kunskaper som eleverna får under studiebesöken på olika företag är viktiga och relevanta för deras yrkesframtid. Studiebesöken är en del av undervisningen. De kompletterar lektionerna som eleverna har i skolan.

– Studiebesöken innebär bara fördelar för eleverna. Det är viktigt att se i verkligheten hur företagen jobbar och vad de gör, hur maskinerna fungerar och hur hygienrutinerna följs, säger eleven Sanabel Ahmad.

elever.jpeg
Eleverna Manzur, Anabel och Elham samt Inga Ljung, vd och site leader på Cytiva. Foto: Nina Rintakoski

Samarbetar i och med anställningsbehov

Inga Ljung, vd och site leader, berättar att Cytiva i Uppsala är en komplex kemifabrik där de tillverkar kromatografimedia för att kunderna ska kunna genomföra läkemedelsrening.

– Vi erbjuder stöd för allt från utveckling av nya läkemedel till kontinuerlig produktion av befintliga läkemedel.

Företaget vill samarbeta med operatörsutbildningen för att de behöver anställa flera.

– Vi behöver de bästa operatörerna! Och när ni ser en av våra jobbannonser i framtiden vet ni som har varit här på studiebesök om det är en arbetsplats som passar er, säger hon.

Eleverna får höra att företagets rekryterare söker operatörer, både med teknisk kompetens och med systemkompetens. De vill ha flexibla medarbetare med god initiativförmåga. Men viktigast av allt är säkerheten. Det är allas ansvar att skapa trygghet, eftersom det finns risker i produktionen. Det har eleverna bra koll på.

– Vi har lärt oss mycket under utbildningen om att vara noggrann, ansvarsfull och följa rutinerna just för säkerheten, säger eleven Manzur Khan.

Eleverna vill ut i arbetslivet

Det är kemidelen som eleverna får besöka. Där får de se de små vita pärlorna, kromatografimedia,  som tillverkas i reaktorerna. Produkten hamnar slutligen hos läkemedelsindustrin.

– Studiebesöken skiljer sig mycket från klassrummet. Det var spännande och intressant att få en repetition av det vi lärt oss under utbildningen, till exempel om bakterier, säger Elham Arab Sharifi.

Elever från operatörsutbildningen har under åren även besökt andra möjliga framtida arbetsplatser, till exempel Galderma, Fresenius Kabi, Johnson och Johnsson, Thermo Fisher och Nanexa. Eftersom företagen har olika typer av produkter kompletterar de undervisningen på ett mycket bra sätt. Flera av eleverna poängterar att studiebesöken är väldigt lärorika. Snart ska de ut i arbetslivet. Kanske blir något av Uppsalaföretagen deras första framtida arbetsplats?

– Det vill jag självklart. Jag gillar utmaningar och vill arbeta med medicin och forskning, säger Elham Arab Sharifi.

Manzur Khan har tidigare erfarenhet av att arbeta som operatör.

– Jag vill absolut arbeta som operatör på ett sådant här företag igen, säger han.

Branschnära utbildning

Uppsala kommun och företagen i kommunen arbetar nära tillsammans för att gynna näringslivet och kompetensförsörjningen. Operatörsutbildningen är ett bra exempel på det. Den är branschnära. Eleverna utbildas helt enkelt i det som branschen efterfrågar.

En tidigare elev dyker upp under studiebesöket på Cytiva. Hon är nu anställd på företaget. Varje år blir 50 elever på operatörsutbildningen klara för jobb främst inom life science, sedan utbildningen startade år 2019. Det är den första utbildningen för operatörer inom life science.

En elev hinner även prata med en operatör som fått möjlighet att utbilda sig vidare på företaget till ingenjör. Han är ett bevis på att arbetet som operatör är varierande – och att det går att utvecklas på jobbet.