Uppsala kommun påverkas av klimatförändringarna

Längre värmeböljor, mer regn, kortare vintrar och längre perioder av torka. Redan nu påverkar klimatförändringarna oss som bor i Uppsala kommun.

Klimatförändringarna påverkar samhället på flera sätt. Uppsala stad och kommunens tätorter är som de flesta städer och samhällen utformade så att effekterna av klimatförändringarna ofta förstärks. Det finns till exempel mycket hårda markytor och tät bebyggelse som kan förvärra effekterna av översvämningar och värmeböljor. Genom vår kommun rinner dessutom Fyrisån, som pekats ut som ett område med stor översvämningsrisk.

Mer regn och högre temperaturer väntas

Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) konstaterar redan nu att regnandet har ökat under sommaren. I Sverige har temperaturen stigit både under vintern och sommaren. Det är därför viktigt att planera för risker och konsekvenser som ett förändrat klimat innebär, både i dag och inför framtiden. De risker och konsekvenser som ett förändrat klimat innebär är därför relevanta att ta hänsyn till både i dag och vid planering inför framtiden.

I Uppsala kommun kan bland annat de här följderna väntas:

• högre temperaturer (fram till år 2100 beräknas temperaturen stiga med 3–5 grader)
  • värmeböljor som blir längre och vanligare (perioder med extrem värme)
  • fler och längre perioder med torka
  • lägre vattennivåer i vattendragen under sommaren
  • högre vattennivåer i vattendragen under vintern
  • mindre vårflod
  • längre vegetationsperiod (den period under året då det är tillräckligt varmt och fuktigt för att växterna ska växa)
  • förflyttade vegetationszoner (i de olika vegetationszonerna dominerar olika växtlighet och de motsvaras i stort av klimatzonerna)
  • ökad nederbörd, som regn och snö (år 2100 beräknas nederbörden öka med 20–30 procent)
  • mer regn än snö under vintern
  • skyfall.

Läs mer om Uppsalas framtida klimat.

Skyfall orsakar översvämningar

Översvämningar vid skyfall eller störtregn kan ske när extrem nederbörd faller över ett begränsat geografiskt område under en kort tid. På grund av det snabba förloppet vid skyfall (minuter till timmar) hinner vattnet inte rinna till större vattendrag eller sjöar. Översvämning vid skyfall sker därför vanligtvis i till exempel gångtunnlar och garagenedfarter, det som kallas lågpunkter.

Även om skyfall förväntas allt oftare i framtiden är det inget nytt. 29 juli 2018 drabbades Uppsala av ett skyfall som för vissa områden motsvarade ett 100-årsregn. Det betyder att mängden nederbörd bara nås eller överträffas en gång på 100 år. Skadorna från händelsen var omfattande. Bland annat blev delar av vägnätet inte framkomliga. Det innebar att räddningstjänst och annan blåljuspersonal inte kunde komma fram i området. Dessutom orsakade översvämningen skador på många byggnader.

Högre temperaturer är en hälsorisk

Högre medeltemperaturer, högre extrema temperaturer, längre och varmare värmeböljor ger ökade risker för hälsa – framför allt för sårbara grupper som sjuka, äldre och barn. Det är viktigt att ha beredskap men också att planera för ett samhälle med möjlighet till svalka.

De högsta lufttemperaturerna mäts ofta i de tätbebyggda delarna av den centrala staden och i verksamhetsområden. Det kallas urbana värmeöar eller stadens värmeöar. Konsultbolaget WSP har på uppdrag av Uppsala kommun gjort en kartering av så kallade urbana värmeöar för Uppsala tätort och för Storvreta tätort. I Storvreta identifierades inga värmeöar. Det gjordes däremot i centrala Uppsala (Uppsala tätort).

GIS-kartan samlar flera lager av klimatrelaterade risker

GIS är ett geografiskt informationssystem. Uppsala kommuns GIS-karta för klimatanpassning visar bland annat

• översvämningsrisker
  • skyfall
  • stabilitetsförhållanden (stabilitet kopplat till ras, skred och erosion)
  • urbana värmeöar (urbana värmeöar eller stadens värmeöar handlar om skillnaden i lufttemperatur mellan stad och landsbygd).

Se Uppsala kommuns GIS-karta för klimatanpassning.

Flera risker med ett förändrat klimat

Det finns flera risker med ett förändrat klimat:

• brist i vattenförsörjningen för enskilda, jordbruket och industrin
  • biologiska och ekologiska effekter, som påverkar en hållbar utveckling
  • påverkan på livsmedelsproduktionen och handeln i Sverige och internationellt
  • ökad förekomst av skadegörare som insekter, sjukdomar och invasiva (främmande) arter, som påverkar människor, djur och växter negativt.

I Länsstyrelsens klimat- och sårbarhetsanalys kan du läsa om riskerna med ett förändrat klimat.