Rapport

Granskning av inköp och upphandling

PwC har av Uppsala kommuns revisorer fått i uppdrag att granska om kommunstyrelsen, utbildningsnämnden, äldrenämnden, omsorgsnämnden och gatu- och samhällsmiljönämnden säkerställer en ändamålsenlig inköps- och upphandlingsverksamhet. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2023.

Sammanfattning

Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att kommunstyrelsen inte helt säkerställer en ändamålsenlig inköps- och upphandlingsverksamhet.

Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att nämnderna i allt väsentligt säkerställer en ändamålsenlig inköps- och upphandlingsverksamhet.

Mot bakgrund av genomförd granskning rekommenderar vi kommunstyrelsen och nämnderna att:

• Överväga att tydliggöra roll- och ansvarsfördelningen mellan upphandlingsstaben och nämnderna. Rekommendationen innefattar genomförande av informations-insatser i syfte att öka anställdas kännedom om fastställd rollfördelning och där-med öka möjligheterna till efterlevnad.
  • Säkerställa att beställare erhåller tillräckliga kompetenshöjande insatser.
  • Säkerställa att tillräcklig dokumentation av direktupphandlingar görs.
  • Säkerställa en hög avtalstrohet.
  • Säkerställa att det är tydligt mellan styrelsen/nämnderna och verksamheterna vad som ska ingå i uppföljningarna.
    Kommunstyrelsen rekommenderas även att:
  • Säkerställa att styrande dokument är aktuella och tydliga.