Nu minskar andelen inhyrda sjuksköterskor i Uppsala kommun

Andelen inhyrda medarbetare minskar kraftigt inom den kommunala hälso- och sjukvården och antalet inhyrda sjuksköterskor har halverats det senaste året. Dessutom ökar ansökningarna för varje ledig tjänst.

Leende kvinna
Magdalena Nyman, avdelningschef på avdelningen hälsa- och sjukvård

De senaste åren har det varit stor brist på sjuksköterskor och arbetsterapeuter. Uppsala kommun och vård- och omsorgsförvaltningen har jobbat hårt för att vända siffrorna och minska beroendet av inhyrda medarbetare. Nu har de negativa siffrorna vänt upp och andelen inhyrda sjuksköterskor har halverats det senaste året.

– Vi har en tydlig plan för kontinuerlig minskning och målet är att vara helt oberoende av bemanningspersonal 2027. En stabil och varaktig bemanning skapar bättre förutsättningar för en god arbetsmiljö och ett långsiktigt vårdutvecklingsarbete där alla kan vara med och bidra till ökad kvalitet. Nu gäller det att hålla i det här positiva resultatet. Det är en utvecklingsresa som just har börjat, säger Lenita Granlund, direktör för vård-och omsorgsförvaltningen.

God arbetsmiljö i fokus

Utmaningen är att både attrahera nya medarbetare och att behålla och värna de medarbetare som redan jobbar i kommunen. Magdalena Nyman är avdelningschef på avdelningen hälso- och sjukvård och hon har jobbat intensivt tillsammans med sina medarbetare med god arbetsmiljö i fokus.

– Vi är glada över att ha vänt trenden och ser nu en ökad andel sökande på varje ledig tjänst. I avdelningen arbetar vi aktivt för en god arbetsmiljö. Vi satsar på förbättringar, vidareutbildning och samverkan med andra aktörer. Nu implementerar vi dessutom en kompetens- och karriärmodell för sjuksköterskor och samma arbete ska göras för arbetsterapeuter och fysioterapeuter.

Bättre för brukarna

Tobias Smedberg (S) är ordförande för äldrenämnden, han är nöjd med att trenden har vänt och att beroendet av inhyrdpersonal minskar.

– Det är verkligen glädjande att vi på ett så kraftfullt sätt har lyckats påbörja vårt arbete med att bli oberoende av hyrpersonal inom hemsjukvården. Det är bättre för brukarna och bättre för arbetsmiljön när alla medarbetare tillhör samma team, säger han.

Brist på arbetsterapeuter, ser en ljusning

Den största utmaningen just nu är att rekrytera arbetsterapeuter. Till hösten startar Uppsala universitet ett arbetsterapeutprogram.

– Vi är glada över att utbildningen kommer till Uppsala och kommer erbjuda stimulerande praktikplatser, så kallad VFU (verksamhetsförlagd utbildning).  Vi siktar på att studenterna efter VFU-perioder ser Uppsala kommun som en attraktiv framtida arbetsgivare, säger Magdalena Nyman.

Lyckas tack var våra medarbetare

Magdalena är stolt över det arbete som hon och hennes medarbetare har gjort och fortsätter göra. Allt handlar om att säkerställa en god och patientsäker kommunal primärvård.

– Jag är övertygad om att vi tillsammans i förvaltningen lyckas tack vare våra fantastiska medarbetare. Nu vill vi synliggöra och berätta om den kvalificerade hälso- och sjukvård vi utför varje dag, dygnet runt för kommunens invånare. Och jag ser fram emot att välkomna ännu fler nya medarbetare.