Från och med 11 maj råder eldningsförbud i Uppsala län. Läs mer om eldning och eldningsförbud.

Stäng

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du söka ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd). Det är tänkt som ett stöd tills du kan försörja dig själv. En förutsättning är att du inte kan försörja dig på egen hand trots att du har försökt.

Du som redan har en kontakt med socialsekreterare och vill se ditt ärende eller göra en ny ansökan, kan logga in på mina sidor

Mina sidor

Läs mer om hur det fungerar med ekonomiskt bistånd.

Läs om vilka uppgifter du behöver samla in före du ansöker.

Du kan bara söka ekonomiskt bistånd en gång per månad. När du har skickat din ansökan för en månadsperiod stängs e-ansökan för nya ansökningar. Ansökan öppnar igen 20 dagar innan nästa månadsperiod börjar.

Innan du startar är det bra att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som du ska ta upp i din ansökan.

Om du vill följa ett pågående ärende loggar du in e-tjänsten med BankID.

Du som inte har ett pågående ärende

Om du inte har ett pågående ärende, eller om du inte sökt ekonomiskt bistånd under de senaste två månaderna, måste du skicka in vissa handlingar och ringa till socialtjänst - ekonomiskt bistånd. 

Det ska du göra inom fem arbetsdagar efter att du skickat din ansökan. Läs om vilka handlingar du ska skicka in och vilket nummer du ska ringa under Innan du startar. 

När du loggat in i tjänsten, välj Ekonomiskt bistånd för att göra en ansökan om försörjningsstöd (ej övrigt bistånd).

Sök ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd)
  • Logga in med BankID eller Mobilt BankID

    Både du och din make, maka, partner eller sambo behöver BankID när ni söker ekonomiskt bistånd tillsammans. Om du inte redan har BankID kan du ordna det med din bank.

    Logga in med BankID och fyll i ansökan. Du kan också söka via din smartphone. Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan när den är färdig.

    Om du inte kan använda e-tjänsten

    Om du behöver göra en ansökan om ekonomiskt bistånd men inte kan använda e-tjänsten, kontakta mottagningen på telefon: 018-727 62 00

    Om du söker ekonomiskt bistånd och inte har ett pågående ärende

    Om du inte har ett pågående ärende, eller om du inte sökt ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) under de senaste två månaderna, ska du inom fem arbetsdagar efter inskickad e-ansökan:

    1. Skicka in följande handlingar:

    • Kontoöversikt från din bank som visar hur många konton du har.
    • Kontoutdrag för alla dina konton för de senaste tre månaderna, räknat från datum för ansökan där saldo efter varje transaktion tydligt framgår.
    • Skattedeklaration från Skatteverket, alla 4 sidor. Om du inte deklarerat ska inkomstuppgifter från Skatteverket lämnas (kan hämtas på Skatteverkets kontor).
    • Hyresavtal. Om du hyr bostad i andra hand måste du även bifoga underlag som visar att andrahandsuthyrningen är godkänd av fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen.
    • Kopia på beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket om du inte är svensk medborgare.

    Se hur handlingar som du skickar in för nyansökan ska se ut(lathund). (PDF, 315 KB)

    Hur du bifogar handlingar med e-ansökan om ekonomiskt bistånd (lathund). (PDF, 236 KB)

    Märk handlingarna med "Kontroll". Lämna in dem i receptionen på Salagatan 18 C eller skicka dem till:

    Socialtjänst - ekonomiskt bistånd
    753 75 Uppsala

    2. Ringa till socialtjänst - ekonomiskt bistånd.

    Det är först när vi fått dina handlingar och ditt samtal som vi börjar med din ansökan.

Kontakta socialtjänst - ekonomiskt bistånd

Receptionens öppettider

Receptionens öppettider är måndag–torsdag 9.00–16.00, fredag 9.00–12.00.

För akuta frågor efter 16.00 kontakta socialjouren på telefonnummer: 018–15 00 00 eller ring 112.

Telefontider

För dig som har en handläggare

Handläggarna svarar i telefon på vardagar under kontorstid. Är telefonen bortkopplad kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen och be om att få bli uppringd.

För dig som inte har en handläggare

Ny ansökan, rådgivning och information:

Måndag–fredag 13.00–14.30

Telefon:
018-727 62 00
Besöksadress:
Salagatan 18
Postadress:
Salagatan 18 C, 753 75 Uppsala 

Nyheter om privatekonomi och ekonomiskt stöd

  • Tips till dig som har svårt att få pengarna att räcka

    Det kostar mer än på länge att handla mat, tända lampan, tanka bilen och betala av på lånen. Dessutom brukar januari vara en ekonomiskt tuff månad för många. Om du är orolig för din ekonomi finns det ett par saker som är bra att tänka på.

  • Fyra tips till dig som handlar på nätet

    Kan du ångra ett köp som du har gjort på nätet? Är du osäker på om ett erbjudande verkligen är bra? Vet du vilken typ av webbplats du ska handla från för att minska risken att bli lurad? Är det bra att göra en budget för kommande inköp? Konsument Uppsala ger dig svar.