Hemtjänst – så fungerar det

  1. I korthet


    Du som bor hemma och behöver hjälp i det dagliga livet kan ansöka om hemtjänst. För att få hemtjänst ska du göra en ansökan. En biståndshandläggare utreder dina behov och beslutar om du har rätt till hemtjänst och i så fall vad du kan få hjälp med.

    Fäll ihop
  2. Vad du kan få hjälp med


    Hemtjänsten kan hjälpa dig med servicetjänster som till exempel

    • inköp och ärenden
    • tvätt
    • städning
    • hemkörning av matlåda
    • social aktivitet som samvaro eller promenad. 

    Du kan också få hjälp med personlig omvårdnad som till exempel

    • hjälp med på- och avklädning
    • tillsyn
    • hjälp med toalettbesök
    • dusch och annan hygien.

    Bland utförarna av hemtjänst finns de som endast utför servicetjänster och de som utför både servicetjäntser och hemvård. Hemvård är medicinsk omvårdnad som till exempel att ge insulin eller stöd vid träning. Det är alltid en sjuksköterska, sjukgymnast/fysioterapeut eller arbetsterapeut som delegerar den medicinska omvårdnaden till personalen inom hemvården.

    Hemsjukvård

    Om du har behov av hemsjukvård så är den ofta integrerad med hemtjänsten. Läs om hemsjukvård.

    Trygghetsjouren

    Om du vid akuta behov behöver nå personal kontaktar du Trygghetsjouren. De bevakar alla trygghetslarm och skickar personal om du larmar eller ringer.

    Trygghetsjouren telefon: 018-727 51 70
    Trygghetsjouren nås även via SOS Alarm 112, begär Trygghetsjouren.

    Fäll ihop
  3. Vad hemtjänst kostar


    Gör en preliminär beräkning av din avgift för hemtjänst 

    Så beräknas din avgift

    Hur mycket du ska betala för hemtjänsten beror på:

    • din inkomst
    • din hyra
    • ett minimibelopp
    • antalet timmar som du får hjälp av hemtjänsten

    Minimibelopp

    Minibeloppet ska täcka dina normala levnadskostnader för till exempel livsmedel, kläder och sjukvård. Det är bestämt enligt lagen och följer prisbasbeloppet som regeringen beslutar om varje år. När vi beräknar din avgift för omvårdnad räknar vi först bort din hyra och minimibeloppet. För 2017 är minimibeloppet:

    • 5 057 kronor per månad för dig som är ensamstående och över 65 år
    • 4 273 kronor per månad om du lever tillsammans med en partner och är över 65 år.

    Är du under 65 år är minimibeloppet något högre. Det blir också högre om du har barn under 19 år eller gymnasieelever upp till 21 år som bor hemma. Hur mycket högre det blir beror på barnets ålder. 

    För ett gift par räknas inkomster och utgifter ihop vilket ger samma avgiftsutrymme för båda.

    Exempel på hur utrymmet beräknas för Erik som är ensamstående över 65 år

    Inkomster och utgifter per månad Belopp
    Inkomst efter skatt   11 000 kr
    Inkomst av kapital   150 kr
    Bostadstillägg    1 000 kr
    Hyra - 5 500 kr
    Minimibelopp - 5 001 kr
    Eriks avgiftsutrymme  = 1 627 kr

     

    Enligt exemplet i tabellen blir avgiftsutrymmet för Erik 1 627 kronor. Det betyder att det är den högsta avgift han kan få betala för sin hemtjänst.

    En timme hemtjänst kostar 250 kronor. Om Erik får hemtjänst 8 timmar per kalendermånad skulle det bli 2 000 kronor. Men han behöver bara betala 1 627 kronor eftersom det är hans avgiftsutrymme.

    Maxtaxa är den högsta avgiften

    Maxtaxan är 2 013 kronor per kalendermånad under 2017. Det betyder att du aldrig behöver betala mer än 2 013 kronor i omvårdnadsavgift, oavsett vilken inkomst du har eller hur många timmars hemtjänst eller annan omvårdnad du får under en kalendermånad.

    Har du enbart kommunal hemsjukvård är avgiften 100 kronor per besök, med en maxtaxa på 300 kronor per kalendermånad.

    Ska du betala för både vård- och omsorg samt för kommunal hemsjukvård är maxtaxan totalt 2 013 kronor. Du betalar aldrig mer än den kommunala maxtaxan oavsett antal timmar inom hemtjänst och antal besök av den kommunala hemsjukvården.

    Läs mer i Avgifter inom omsorgerna för äldre och personer med funktionsnedsättning.

    Andra kostnader inom hemtjänst

    Matdistribution: 50 kronor per matportion

    Trygghetslarm: 201 kronor per månad

    Anmäl din inkomst

    När du får beslutet om hemtjänst får du också en blankett för inkomstanmälan. Den måste du fylla i och skicka tillbaka till oss för att vi ska kunna beräkna din avgift. Du kan också lämna en inkomstanmälan via webben.
    Lämna inkomstanmälan

    Till dess att vi får din inkomstanmälan betalar du maxtaxan som är 2 013 kronor. Vi gör en ny beräkning av avgiften den månad vi tar emot din inkomstanmälan.

    Om dina inkomster eller utgifter ändras ska du göra en ny inkomstanmälan. 

    Betala via autogiro

    Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt. Det är ett enkelt sätt att betala dina räkningar. Du får en avi där det står hur mycket du ska betala och vilken dag banken gör betalningen. Du behöver bara se till att du har tillräckligt med pengar på ditt konto.

    Blankett för autogiromedgivande (PDF, 660 KB)

    • Tänk på att skriva personnumret med tolv siffror (ÅÅÅÅMMDD-NNNN).
    • Kom ihåg att underteckna din ansökan.
    • Skriv ”frisvar” på kuvertet, så slipper du portot.
    Fäll ihop
  4. Val av utförare för din hemtjänst


    Du som har beslut om hemtjänst kan själv välja vem som ska utföra den.
    Läs om utförare i katalogen (PDF, 565 KB)

    Om du inte kan eller vill välja finns det ett så kallat ”ickevals-alternativ”. 

    Om du är i omedelbart behov av hjälp kan du få en tillfällig utförare fram till att du har gjort ditt val. Det gäller till dess att ditt eget val hinner träda i kraft.

    Seniorguide Uppsala kan också ge dig mer information om utförare och vägleda dig i ditt val.

    Fäll ihop
  5. Ansök om hemtjänst


    Du kan söka hemtjänst genom att fylla i en blankett som du skickar till kommunen. Du kan också ansöka genom att boka möte med en biståndshandläggare.

    Ansök om hemtjänst och annan äldreomsorg

    Fäll ihop
  6. Uppföljning och rättigheter


    Uppföljning av din hemtjänst

    Biståndshandläggaren följer upp din hemtjänst regelbundet. Kommunen vill vara säker på att du får den hjälp du behöver och att du är nöjd med kvaliteten på tjänsterna.

    Uppföljningen sker tillsammans med dig, antingen genom hembesök eller per telefon. Om du vill kan även dina anhöriga eller andra närstående vara med vid uppföljningen.

    Värdighetsgarantier för dig över 65 år

    I Uppsala finns det värdighetsgarantier inom kommunens äldreomsorg. Utöver de kvalitetskrav som ställs på alla utförare lyfter de lokala värdighetsgarantierna fram några områden som vi följer upp extra noga.

    Värdighetsgarantierna innebär att du har rätt att

    • få veta vilken personal som ska utföra tjänsterna i ditt hem
    • bli kontaktad i förväg om någon annan personal än den förväntade ska komma
    • bli kontaktad om personalen blir försenad
    • påverka tidpunkten för promenad eller annan utevistelse, om sådan ingår i hemtjänsten
    • få inskrivet i din genomförandeplan hur och när utevistelsen ska ske
    • få en årlig läkemedelsgenomgång, om du får hjälp av hemvården med läkemedel.

    Värdighetsgarantierna gäller dig över 65 år. Kommunen följer tillsammans med dig upp att garantierna blir uppfyllda.

    Du som är under 65 år har samma rättigheter och får lika bra hemtjänst som personer över 65 år. Skillnaden är att du inte omfattas av värdighetsgarantierna som har sitt ursprung i den nationella värdegrunden för äldreomsorgen.

    Fäll ihop
  7. Om du inte är nöjd


    Din utförare av hemtjänsten ska informera dig om vem du kan vända dig till om du inte är nöjd eller inte tycker att värdighetsgarantierna uppfylls. Du kan lämna synpunkter och klagomål skriftligt eller muntligt. Om du inte tycker att det blir någon förbättring kan du kontakta din biståndshandläggare.

    Läs om hur du kan lämna synpunkter och klagomål på hemtjänsten

    Du har alltid rätt att byta utförare av din hemtjänst. Kontakta din biståndshandläggare om du vill byta.

    Fäll ihop
  8. Kontakt


    Kontakta kommunens biståndshandläggare

    Biståndshandläggning funktionsnedsättning
    Telefon: 018–727 06 80, måndag–fredag 9.00–11.30. 
    E-post: omsorgsforvaltningen@uppsala.se

    Biståndshandläggning äldreomsorg
    Seniorguide Uppsala
    Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 8.00–12.00, 13.00–16.00
    E-post: seniorguide@uppsala.se

    Fäll ihop