Riktlinje

Riktlinje för kvalitetspris

Uppsala kommun möter dagligen invånare, besökare, myndigheter, näringsliv och föreningsliv. Kommunen ger service, stöd och möjligheter för enskilda och arbetar för att samhället ska utvecklas hållbart. Ett systematiskt kvalitetsarbete är en förutsättning för att kommunens verksamhet ska lyckas i uppdraget. Att uppmuntra enskilda medarbetare och grupper genom att dela ut priser och utnämningar kan både vara ett sätt att ge erkännanden och uppmärksamma goda initiativ och insatser i förbättringsarbetet samt att lyfta goda exempel.

Sammanfattning

Syftet med riktlinjen för kvalitetspriset är att skapa en gemensam struktur för bedömning av kriterier samt process för bedömning och utdelning av priser.

Riktlinjen riktar sig till alla nämnder inom Uppsala kommun. En förutsättning för att kunna få priset är att enheten har ett organisatoriskt ansvar för verksamhet, personal och ekonomi. Externa parter ska till minst 51 procent av omsättningen arbeta på uppdrag av Uppsala kommun eller dess bolag.