Nyhet

Resenärer får ersättning vid utlägg när skolskjuts och färdtjänst inte kommit

Kommunen har nu sett över möjligheterna att ersätta utlägg till resenärer och vårdnadshavare som tvingats hitta andra lösningar när skolskjuts och färdtjänst inte kommit.

Bil åker på väg

Kommunen har beslutat att inställda färdtjänstresor omfattas av samma resegaranti som vid förseningar. Om du eller anhörig använt egen bil för att trafikcentralen nekat eller ställt in en planerad skolskjuts eller färdtjänstresa får du ersättning per kilometer enligt Skatteverkets regler för resa med bil i tjänsten. Om du har bokat egen taxiresa får du ersättning mot kvitto. Kommunen betalar inte ut någon ersättning för utebliven arbetsinkomst eller motsvarande.

För försenade färdtjänstresor finns sedan tidigare en resegaranti som innebär att du som drabbats av en försening slipper egenavgiften för din nästa resa. Det har däremot inte funnits några regler för vad som gäller när resorna ställs in helt.

Bakgrund

I maj 2019 tecknade Uppsala kommun nytt avtal med leverantörer av skolskjuts, färdtjänst och omsorgsresor. Anledningen till det nya avtalet var att det gamla inte längre kunde förlängas. Det nya avtalet började gälla i samband med skolstarten, när behovet av resor var som störst. Då visade det sig att det var betydande brist på fordon hos främst ett av de nya taxibolagen. Det var även brister i kvaliteten hos nästan alla aktörer. Det ledde till att taxibolagen inte kunde leverera de körningar de lovat vilket drabbade många som reser med skolskjuts och färdtjänst.

Fyll i blankett för att få ersättning

Beskriv dina ersättningsanspråk i blanketten och skicka in den tillsammans med kvitto i original där resan har ersatts av annat färdmedel. Du kan ladda ned blanketten och fylla i den digitalt innan du skriver ut den och signerar den. 

Skicka in din ansökan om ersättning och kvitton senast 31 mars 2020.
Ladda ned blankett för att ansöka om ersättning (PDF, 199 KB)

Skicka din ansökan till:

Uppsala kommun
753 75 Uppsala