Pressmeddelande

Kommunen testar ny app för internpost

En app ska göra Uppsala kommuns internpost billigare, effektivare och mer miljövänlig. Projektet är en del av en satsning på innovationer där Uppsala kommun är testbädd för en digital samordningstjänst för transporter.

Idén bakom tjänsten är enkel. Varje dag åker medarbetare mellan Uppsala kommuns olika kontor för att gå på möten eller utföra andra ärenden i tjänsten. Samtidigt behöver kommunen skicka brev och paket mellan kontoren. Varför inte låta medarbetare som ska åka till ett annat kontor ta med sig internposten samtidigt? På så sätt kan kommunen spara in kostnader och samtidigt minska sin miljöpåverkan.

Appen är utvecklad av ett företag som heter Freelway. I appen kan de medarbetare som vill vara med i projektet lägga in sina transportbehov och internposten kan samordnas med persontransporter.

– Vi har som ambition att vara en kommun där företag välkomnas att ta fram nya tjänster och produkter. Målet är att på ett ordnat sätt testa och utvärdera idéer för bättre framtida offentliga tjänster. Den här satsningen ligger också i linje med kommunens hållbarhetsmål, säger Henrik Cyrén, näringslivsstrateg på Uppsala kommun.

Fem av kommunens arbetsställen ingår i testet som pågår till och med 31 mars 2017.

Mer information

Henrik Cyrén, näringslivsstrateg
Telefon: 018-727 09 00
E-post: henrik.cyren@uppsala.se

Presskontakt
Erik Boman, presschef
Telefon: 073-423 56 28
E-post: erik.boman@uppsala.se