Nyhet

Informationsbesök ska hindra smittspridning på restauranger

För att säkerställa att restauranger och kaféer i Uppsala följer myndigheternas regler om att aktivt förhindra smittspridning av covid-19, gör kommunen besök på många av de cirka 800 serveringar som finns i stan. Här berättar miljöförvaltningen hur arbetet går till.

Bordsservering kafé

Den 24 mars införde Folkhälsomyndigheten nya regler som innebär att restauranger, barer och caféer behöver vidta särskilda åtgärder för att minska risken för spridning av covid-19.

Under några veckor gör inspektörer från miljöförvaltningen i kommunen oannonserade företagsbesök hos flertalet restauranger och kaféer i Uppsala. Syftet med besöken är att hjälpa företagen och deras gäster att följa Folkhälsomyndighetens föreskrifter och råd för att på så sätt undvika smittspridning.

Informationsbesök mot smittspridning

Här berättar Tobias Johansson, avdelningschef för livsmedelskontroll och tillstånd på miljöförvaltningen, hur de jobbar med att förhindra trängsel och smittrisk på stans restauranger och kaféer.

Hur går informationsbesök mot smittspridning till?

- Vi kommer under de närmsta veckorna att göra ett stort antal företagsbesök för att föra dialog om hur Folkhälsomyndighetens föreskrifter efterföljs. En stor del av kommunens matställen kommer att få besök av kommunens inspektörer vid olika tidpunkter. Vi besöker företagen när vi tror att de har som mest gäster och pratar med ägare och personal för att ta reda på hur de arbetar för att minska trängsel och vilka åtgärder de i övrigt vidtagit för att minska smittspridning.

Varför besöker ni så många?

- Med tanke på den rådande smittrisken är det viktigt att alla gör rätt och tanken är att vi ska hjälpa både företag och gäster att göra rätt.

Hur ska ni hjälpa restaurangerna att göra rätt?

- Vi är bra på att förklara reglerna på ett enkelt sätt. Vi kan ge konkreta tips och råd kring vad restauranger och caféer kan göra för att undvika trängsel och minska risken för smittspridning i sina lokaler. Vi kommer också att dela ut skyltmaterial som underlättar för gästerna att följa de allmänna råden.

Är oannonserade besök ett sätt att granska krogarna?

- Att boka tid med varje servering skulle bli väldigt tidsödande och ineffektivt. Det finns också fördelar med att vi ser när det är som mest folk. Vår ambition är att med den här servicen ska det bli lätt att göra rätt för företagen. Vi är inte ute efter att sätta dit enskilda företag. I det här svåra läget som vi har i samhället nu med coronapandemin så måste vi alla hjälpas åt, restaurangerna behöver följa föreskrifterna, Uppsalaborna behöver följa de allmänna råden och Uppsala kommun som myndighet måste hjälpa företag och invånare att göra rätt.

Vem är egentligen ansvarig om det är trångt på en restaurang?

- Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd lägger ansvaret för att undvika smittspridning på både restauranger och gäster. En servering ska till exempel se till att det inte uppstår trängsel i toalettkön, gäster ska tvätta händerna och hålla avstånd till andra gäster. Genom att vi nu gör en omfattande kampanj mot smittspridning ska vi på kommunen också göra vårt bästa för att hjälpa både företag och Uppsalabor att följa regelverken.

Vad gör ni om ni upptäcker att regler inte följs?

- Först och främst berättar vi om reglerna och ger tips på hur man kan göra praktiskt för att uppfylla kraven. Vi är också skyldiga att informera smittskyddsenheten på Region Uppland om det klagomål vi fått in eftersom de är tillsynsmyndighet för de föreskrifter och råd som gäller smittspridning.

Hur ser samarbetet med smittskyddet ut?

- Vi kan ha en dialog både med dem och med företagen om vi upptäcker att regler inte följs. Skulle ett företag helt strunta i reglerna kan smittskyddsenheten besluta om stängning. Inget ställe har dock behövt stänga än. Och om vi företagare, myndigheter och privatpersoner gör vårt bästa så kommer det inte heller behövas.

Vad ska en privatperson som ser trängsel på en uteservering göra?

- Det går bra att skicka klagomål till miljoforvaltingen@uppsala.se. Vi vill att det står vilken servering det gäller, vilken tid på dygnet det varit trångt och var någonstans i lokalen det uppstod trängsel, om det exempelvis var på uteservering eller i toalettkö.

Vad är dina 5 bästa tips till restauranger och gäster?

  1. Stanna hemma om du känner dig sjuk.
  2. Tvätta händerna.
  3. Gör en riskbedömning. Identifiera var och när det är det störst risk för trängsel. Vidta sedan nödvändiga åtgärder.
  4. Om det behövs: Ta bort bord så att det blir glesare mellan olika sällskap. Om det inte går att ta bort bord så sätt upp en skylt för reserverat på bordet.
  5. Gäster bör undvika att gå ut tillsammans i stora sällskap eftersom det då blir svårare att hålla avstånd mellan varandra.

Folkhälsmyndighetens nya regler för matställen

Den 24 mars införde Folkhälsomyndigheten nya regler som innebär att restauranger, barer och kaféer behöver vidta särskilda åtgärder för att minska risken för spridning av covid-19. Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar får inte förekomma utan besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.

Besökare ska äta och dricka sittandes vid bord. Personal bär ut beställningarna. Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer. Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel mellan människor.

För mer information

Miljöförvaltningen
Telefon: 018-727 43 04, måndag–fredag 9.00–12.00
E-post: miljoforvaltningen@uppsala.se