Nyhet

Höga temperaturer i Uppsala

Det är höga temperaturer i Uppsalaområdet. Äldre, gravida, små barn och kroniskt sjuka hör till de personer som är särskilt känsliga under en värmebölja. Var uppmärksam om du tillhör riskgrupperna eller om du är anhörig.

En period av ihållande värme kan orsaka hälsoproblem. Det gäller särskilt när värmen är hög under hela dygnet och det kan vara svårt att få ned temperaturen inomhus.

Främst är det personer som är äldre, kroniskt sjuka eller har vissa typer av funktionsnedsättning som är utsatta. Även riktigt små barn och gravida räknas till riskgrupperna under en värmebölja.

Äldre är en särskilt utsatt riskgrupp vid hög värme

Det är särskilt de som bor på egen hand som det är viktigt att vi håller regelbunden kontakt med. Här har du som släkting, granne och bekant en viktig roll.

Var uppmärksam. Tecken på värmeslag kan vara att en person blir förvirrad, yr och illamående, får förhöjd kroppstemperatur och puls eller verkar onormalt trött. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om personen tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Sök hjälp om du märker att någon inte mår bra. Kontakta sjukvården för råd kring just din närståendes hälsa.

Uppsala kommun har bemanning och ordinarie verksamhet på sina äldreboenden, och där görs allt som kan göras enligt de förutsättningar som finns för att brukarna ska må så bra som möjligt i värmen.

Sex viktiga råd till personer som tillhör riskgrupperna och deras anhöriga

  1. Håll koll på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om temperaturen når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd.
  2. Drick mer. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  3. Ordna en sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt. Sök upp lokaler med luftkonditionering eller svala stenbyggnader.
  4. Ordna svalka. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial. De är svalare än åtsittande kläder i syntetmaterial.
  5. Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  6. Förvara läkemedel rätt. Förvara mediciner svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen. Om du tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Ta kontakt med läkare.

Mer råd och rekommendationer finns att läsa på Folkhälsomyndighetens webbplats, Folkmyndighetens folder När det blir för varmt

Planera vård och omsorg inför värmebölja

Råd vid värmeböljor. Särskilda råd till läkare, sjuksköterskor och annan legitimerad personal

Råd vid värmeböljor till personal inom vård och omsorg

Råd vid värmeböljor Till dig, dina vänner och anhöriga

Varningsnivåer från SMHI

De varningar för höga temperaturer som utfärdas i Sverige är indelade i tre olika nivåer:

  • Meddelande om höga temperaturer: Prognosen visar att maxtemperaturen ligger på minst 26 grader tre dagar i följd.
  • Klass 1-varning för mycket höga temperaturer: Prognosen visar att maxtemperaturen ligger på minst 30 grader tre dagar i följd.
  • Klass 2-varning för extremt höga temperaturer: Klass 1-varning utfärdad och prognos på att perioden med maxtemperatur på minst 30 grader kan bli längre än fem dygn och/eller att maxtemperaturen ligger på minst 33 grader tre dagar i följd.

För mer information

Läs mer om hur du hanterar värmen på 1177.se

Läs om hur du håller dig informerad under större händelser, kriser och olyckor.