5. Bostad och arbete åt alla

Med självständighet kommer självkänsla

Uppsala kommun möjliggör för ett ökat utbud av bostäder och arbetstillfällen som möter den förväntade befolkningsökningen. För att kunna dra nytta av möjligheterna när vi blir fler och förbättra den goda livsmiljön ska kommunen skapa förutsättningar för att det byggs 3000 nya bostäder och skapas 2000 nya arbetsplatser årligen. Uppsala har en god blandning av verksamhetsmiljöer och en flexibel bostadsmarknad med mångfald i utbudet, i täta och blandade miljöer. Den nya bostadsförmedlingen stärker kommunens attraktionskraft och underlättar för de bostadssökande. En ökad andel hyresrätter möjliggör för fler att skaffa eget boende. En väl fungerande arbetsmarknad bidrar till den attraktiva och trygga staden. I samverkan med bland andra universiteten utvecklas de kunskapsintensiva branscherna, vilket ger förutsättningar för utveckling av bygg-, service- och tjänstenäringar. Stöd och innovativa lösningar utvecklas för personer som står långt från arbetsmarknaden. Att ställa sociala krav i upphandling är ett sätt för kommunen att öka sysselsättningsgrad och social integration. Förutsättningar skapas för att fler personer med funktionsnedsättning ges möjlighet till arbete och sysselsättning.

Uppdrag och uppföljning

Kopplat till varje inriktningsmål finns ett antal uppdrag som kommunens nämnder och bolagsstyrelser ska arbeta med. Tillsammans hjälper uppdragen oss att nå målet.

Resultat: januari–augusti 2018
Enligt plan

Kommunfullmäktiges uppdrag inom inriktningsmålet löper på enligt plan. 

Läs mer om inriktningsmålets resultat i dokumentet Ekonomisk uppföljning per augusti och helårsprognos 2018.

Uppdraget är slutfört
Enligt plan
Inte helt enligt plan, kan vara försenat eller så har inte arbetet kommit igång.
Inte alls enligt plan, det har utgått helt eller så har arbetet avstannat.
 
Öka byggande av flerfamiljshus på landsbygden. Ansvariga: Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Landsbygdsprogrammets målsättningar används i prioritering av planarbeten. Kommunen arbetar med detaljplaner för Storvreta, Länna, Björklinge och Bälinge. I syfte att möta behovet av billiga bostäder samt behovet av bostäder i kransorter till Uppsala planeras paketering av två eller flera markanvisningar där mark med höga och låga marknadsvärden kombineras. Inom ramen för arbetet med lokalförsörjningsplaner har tomter identifierats och ett samarbete med Uppsalahem är inlett för att bygga särskilda boendeformer som kommunen ska tillhandahålla.
 
Inom ramen för näringslivsprotokollet tillsammans med näringslivets olika aktörer skapa förutsättningar för 70 000 nya jobb till 2050. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Åtgärder inom ramen för näringslivsprogrammet genomförs enligt plan. Olika nyckeltal visar att utvecklingen går åt rätt håll och Uppsala har fått pris för årets tillväxtkommun 2018. Kärnan är samverkan – att skapa fler jobb tillsammans. I samarbete med näringsliv, akademi, offentliga organisationer och ”coworking spaces” främjas kvinnors företagande, olika mötesplatser, nya företagsfrämjande aktörer, de kunskapsintensiva branscherna och företagande på landsbygden. Under 2018 gör kommunen bland annat en tech-satsning, har värdskap för Nanoforum och Yrkes-SM, stödjer eventet Wonder Women samt Ung Företagsamhets mässa.
 
Bidra till ökad tillgång på mark och lokaler i olika prisklasser och lägen för företag som behöver växa eller önskar etablera sig i Uppsala. Ansvariga: Kommunstyrelsen Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: För att öka tillgången på mark och lokaler i olika prisklasser och lägen ser kommunen över olika upplåtelseformer för verksamheter, till exempel andelsägande, kontorshotell och bostadsrätt. Kommunens webbplats visar numera byggbar mark för näringslivet. Där ska kommunen tydliggöra utbyggnaden av bland annat Västra Librobäck, Fullerö och Boländerna. Flera samarbeten har inletts mellan kommun, byggbolag och näringslivet för att främja verksamhetslokaler i nya bostadsområden. En prioriteringslista för markköp i Östra Fyrislund har tagits fram och nu kontaktas intressenter inför försäljning.
 
Genom ökad samordning förkorta den tid det tar för nyanlända att få egen försörjning. Ansvariga: alla nämnder och alla bolag Bedömning: Agataprojektet är slutfört och kommunens nämnder fortsätter att samarbeta kring nyanlända. Flera nämnder har gått samman för att verka för att nyanlända ska klara sina studier och få kontakt med arbetsmarknaden. Projektet "effektivare mottagande" syftar till att bättre rusta medarbetare som arbetar med nyanlända inom kommunens verksamheter. Genom ett Vinnova-projekt ska kunskapen kring nyanlända öka på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen har fått ett utökat uppdrag från staten att anvisa till vuxenutbildning. Inför hösten 2018 har antalet platser på introduktionsprogram i gymnasieskolan ökat för att kunna erbjuda alla elever plats. I samverkan med föreningslivet erbjuds läxhjälp och fritidsaktiviteter för barn och unga som är nyanlända. Kommunen erbjuder även språkfrämjande insatser genom språkcaféer och ”låna en Uppsalabo”. Samordningsrutiner för bostad till nyanlända har tagits fram. Bostadsavtalen är andrahandsavtal under etableringstiden och under våren 2019 kommer personer att bli uppsagda i och med att avtalstiden går ut. Några nämnder och bolag lyfter fram att de tar emot bland annat nyanlända personer genom praktikplatser och extratjänster, men det finns också nämnder och bolag som anser att de inte kan bidra till att genomföra uppdraget.
 
Öka andelen ungdomar som arbetar eller studerar. Ansvariga: Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Socialnämnden Omsorgsnämnden Bedömning: Flera nämnder samarbetar på olika sätt för att öka skolnärvaron och för att fler nyanlända ska klara sina studier och få kontakt med arbetsmarknaden. Kommunen samverkar även med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Uppsala kring förrehabiliterande insatser för unga med aktivitetsersättning. För att snabbare kunna fånga upp elever som står utanför gymnasieskolan har gymnasiesamordnarnas uppdrag för elever som inte riskerar klara övergången till gymnasieskolan samordnats med kommunala aktivitetsansvaret. I slutet av augusti var 33 ungdomar aktuella inom det kommunala aktivitetsansvaret. Arbetsmarknadsnämnden signalerar att det är svårt för studie- och yrkesvägledningen att hinna med den individuella uppföljning som krävs av unga vuxna för att öka andelen ungdomar som arbetar eller studerar och att det behövs en fortsatt dialog om vad som ska prioriteras i vägledningsarbetet.
 
Utifrån strukturella hinder, behov av stöd och samordning samt strategiska utvecklingsområden utveckla stödet till sociala företag. Ansvariga: Kulturnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Kommunstyrelsen Bedömning: En handlingsplan för att främja sociala företag tas fram av berörda nämnder och i dialog med sociala företag och myndigheter. En arbetsgrupp har bildats på myndighetsnivå och sociala företag har bildat en representationsgrupp för dialog med kommunen. Handlingsplanen beräknas vara klar under 2018.
 
Fler ungdomar ska erbjudas feriearbete för att få erfarenheter, kontakter och nätverk inför kommande yrkesliv. Ansvariga: alla nämnder och alla bolag Bedömning: Arbetet med matchning av feriearbetande ungdomar har fungerat bra och en medveten strategi för att motverka könsbundna mönster har gjort att fördelningen mellan flickor och pojkar har blivit jämn. Totalt har fler ungdomar sommarjobbat 2018 än 2017. Feriearbete kommer att erbjudas under höstlovet och jullovet. Flera verksamheter rapporterar att de tagit emot feriearbetare. Exempelvis har 200 feriearbetare tagits emot inom gatu- och samhällsmiljönämndens verksamheter och över 100 inom kulturnämndens. Uppsalahem har under 2018 anställt cirka 130 sommarjobbare via egen rekrytering och kommunens sommarförmedling, vilket är en kraftig ökning jämfört med föregående år. Av dessa kommer 24 från projektet Mötesplats Gottsunda. Flera andra nämnder och bolag har också haft feriearbetare.
 
I större utsträckning använda kommunens egna sysselsättnings- och arbetsmarknadsverksamheter för intern service. Ansvariga: alla nämnder och alla bolag Bedömning: Kommunens verksamheter använder i olika grad kommunens egna sysselsättnings- och arbetsmarknadsverksamheter för intern service. Det är över lag vanligare att nämnderna använder en sådan intern service än att bolagen gör det. Några bolag och nämnder inventerar om de har några interna serviceområden som kommunens sysselsättnings- och arbetsmarknadsverksamheter skulle kunna hjälpa till med.
 
Skapa en egenförvaltad bostadssocial resurs med 2 000 bostäder med tillhörande boendekedja för prioriterade målgrupper för att minska tillfälliga och dyra boendelösningar. Ansvariga: Kommunstyrelsen Arbetsmarknadsnämnden Socialnämnden Bedömning: I samband med lokalförsörjningsplansarbetet för sociala bostäder har det framkommit att behovet understiger den tidigare skattade siffran. Planerna kommer att presenteras för nämnderna under hösten 2018 och därefter tas ett politiskt beslut om vägen fram för den bostadssociala resursen.
 
Utveckla och starta minst ett hyresrättsprojekt i kommunen som lever upp till kraven för Boverkets investeringsstöd för produktion av hyresrätter. Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Bedömning: Kommunen har i augusti anvisat mark till ett pilotprojekt i Rosendal för bostäder med lägre hyror och statligt investeringsstöd. Ytterligare projekt som lever upp till kraven för investeringsstöd planeras. Uppsalahem planerar att under planperioden starta minst tre projekt av nyproduktion av hyresrätter som lever upp till kraven på statligt investeringsstöd. En strategi utarbetas för arbetet med uppföljning av bostadsbyggandet för att möjliggöra uppskattningar av bostadsbyggandet i närtid och prognoser på längre sikt. Ett förslag till handlingsplan för ”bostad för alla” har arbetats fram för beslut i kommunstyrelsen.
 
Ta fram en strategisk lokalförsörjningsplan för vård och omsorg. Ansvariga: Kommunstyrelsen Omsorgsnämnden Socialnämnden Äldrenämnden Bedömning: Ett utkast till en strategisk lokalförsörjningsplan för vård och omsorg har tagits fram, men något beslut är ännu inte fattat. Beslut förväntas fattas under hösten.
 
Genom innovation och nya lösningar vid byggande och förnyelse av bostäder skapa förutsättningar som bidrar till lägre boendekostnader. Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommuns Fastighets AB Bedömning: Nya riktlinjer för markanvisning har tagits fram för beslut i kommunfullmäktige hösten 2018. I riktlinjerna lyfts frågor kring innovation och boendekostnader särskilt fram. Mark har anvisats för att bygga bostäder med investeringsstöd och till nya boendeformer som byggemenskaper och kollektivhusboenden i Rosendal. Under 2018/2019 kommer det att arrangeras workshopar med parter på fastighetsmarknaden i syfte att identifiera möjligheter och framgångsfaktorer för att skapa kostnadseffektiva bostäder. Uppsalahem har en renoveringsmodell som möjliggör ett ökat inflytande för hyresgästerna att välja renoveringsnivå i lägenheten och således även hyran. Utöver detta utreder Uppsalahem möjligheter att bygga industriellt för att på så vis kunna söka investeringsstöd för nyproduktion. Uppsala kommuns fastighets AB har inte planerat att arbete med detta uppdrag.
 
Utreda möjligheter till start av mikrofond utifrån intentionerna i Uppsala kommuns riktlinjer för stöd till sociala företag och landsbygdsprogram. Ansvariga: Kommunstyrelsen Arbetsmarknadsnämnden Bedömning: Ett etableringsprojekt med Coompanion Uppsala län är startat för att utreda förutsättningar, organisation och ansvar för en mikrofond. Projektet ska säkerställa etableringen av en mikrofond i Uppsala län med ett första steg i Uppsala kommun under 2018.
 
Kommunen ska tillsammans med Arbetsförmedlingen genom arbetsmarknadsanställningar/åtgärder som extratjänster och traineejobb, exempelvis med gröna jobb, möjliggöra för nyanlända och personer långt från arbetsmarknaden att etablera sig i arbetslivet. Ansvariga: alla nämnder och alla bolag Bedömning: Målet är att 700 personer ska få en anställning genom extratjänst mellan hösten 2017 och nyår 2018. Hittills är det cirka 550 personer som har eller har haft extratjänst, i huvudsak under 2018. Flertalet nämnder och bolag bekräftar i sin återrapportering att de har tagit emot eller kommer att ta emot nystartsjobb eller extratjänster och flera lyfter fram att de har en dialog med arbetsmarknadsnämnden, som samordnar arbetet i kommunen. Arbete pågår även med att få ut fler personer i arbetsmarknadsanställning på sociala företag.