Stöd till social förening

  1. I korthet


    Stöd till social förening kan ges till förening som har som främsta syfte att stödja människor som är i behov av samhällets stöd. Det kan till exempel vara att driva träffpunkt, genomföra fritidsaktiviteter, ge utbildning och information eller ge stöd till anhöriga.

    Stödet finns för verksamhet till personer under 65 år och för verksamhet till personer över 65 år.

    Fäll ihop
  2. Stöd till social verksamhet för personer över 65 år


    Det här är en sammanfattning av bidragsreglerna. Innan du söker bidraget bör du läsa reglerna i sin helhet.

    Läs alla regler och villkor för äldrenämndens bidrag till förening (PDF, 24 KB)

    Föreningar som kan få stöd

    Om din förening eller organisation bedriver verksamhet inom äldrenämndens ansvarsområde kan föreningen söka bidrag. Det kan till exempel vara att föreningen driver en träffpunkt, fritidsaktiviteter, utbildning, social samvaro eller anhörigstöd.

    Föreningen måste bland annat uppfylla dessa krav för att kunna söka stödet:

    • Föreningen är demokratiskt uppbyggd.
    • Föreningen får inte vara vinstdriven utan ska vara av idéburen karaktär, till exempel vara en ideell förening eller stiftelse.
    • Föreningens verksamhet ska bygga på principen om alla människors lika värde. Diskriminering enligt diskrimineringslagen får inte förekomma.
    • Den verksamhet föreningen söker bidrag för ska i huvudsak rikta sig till invånare som är 65 år och äldre i Uppsala kommun.
    • Föreningens ekonomi och bokföring ska följa bokföringslagens krav. Ekonomi och bokföring ska granskas av en revisor som är fristående från föreningens styrelse. Föreningen får inte ha skulder till en statlig myndighet.
    • Föreningen ska ha beredskap för att löpande kunna föra en dialog med kommunen och äldrenämnden om den verksamhet man fått bidrag för.

    Stödets storlek

    Stödets storlek varierar och bestäms utifrån varje förenings verksamhet. Det finns inga fastslagna max- eller minimibelopp.

    Så här ansöker du

    Fyll i och skicka ansökan till äldrenämnden. Du hittar kontaktuppgifter till ansvarig handläggare längst ned på denna sida.

    Sista ansökningsdag var 31 maj. Ansökningsblankett för verksamhetsåret 2019 publiceras under våren 2018. 

    Beslut och utbetalning

    Om er ansökan måste kompletteras får din förening veta det inom en vecka. Om föreningen inte skickar in kompletteringarna inom två veckor efter att kompletteringarna har begärts kan det få till följd att föreningen får mindre i bidrag eller inget bidrag alls.

    Bidrag upp till och med 100 000 kronor betalas ut som engångssumma i januari. Om bidraget är större än 100 000 kronor sker delutbetalningar i januari, maj och september.

    Fäll ihop
  3. Stöd till social verksamhet för personer under 65 år


    Om din förening har en verksamhet som vänder sig till personer under 65 år kan du ansöka om stöd antingen hos socialnämnden eller omsorgsnämnden.

    Omsorgsnämndens verksamhetsbidrag

    Hos omsorgsnämnden kan du söka bidrag för verksamhetsområdena stöd och service för funktionsnedsatta och socialpsykiatri.

    Föreningar som kan få stöd

    Din förening måste bland annat uppfylla dessa krav för att kunna söka bidraget:

    • Den verksamhet som föreningen söker bidrag för ska ha som främsta syfte att stödja människor som är i behov av samhällets stöd. Det kan till exempel vara att driva träffpunkt, fritidsaktiviteter, utbildning och information, rådgivningsverksamhet och joursamtal.
    • Föreningens ekonomi och bokföring ska följa bokföringslagens krav. Ekonomi och bokföring ska granskas av en revisor som är fristående från föreningens styrelse. Föreningen får inte ha skulder till en statlig myndighet.
    • Föreningen kan inte få bidrag för en verksamhet som någon annan givare redan ger bidrag för.

    Bidragets storlek

    Stödets storlek varierar och bestäms utifrån varje förenings verksamhet. Det finns inga fastslagna max- eller minimibelopp.

    Så här ansöker du

    Innan du söker bidraget bör du läsa reglerna i sin helhet:
    Läs reglerna för omsorgsnämndens bidrag till sociala föreningar (PDF, 24 KB)

    Sista ansökningsdag för omsorgsnämndens stöd var 31 maj. Ansökningsblankett för verksamhetsåret 2019 publiceras under våren 2018. 

    Handlingar att bifoga när du söker stödet

    Ansökan görs för kommande verksamhetsår. Föreningen kan söka bidrag för nästkommande ett- eller treårsperiod. Bidrag kan inte sökas retroaktivt.

    Handlingar som ska bifogas med ansökan:

    • stadgar (om dessa ändrats eller om förening inte sökt bidrag hos nämnden tidigare)
    • årsmötesprotokoll (från senaste årsmötet)
    • verksamhetsberättelse (från föregående år)
    • ekonomisk redovisning (från föregående år)
    • revisionsberättelse (från föregående år)
    • kopia på hyresavtal vid ansökan om hyres- eller lokalkostnader
    • ifylld redovisningsblankett av verksamheten för föregående år (om föreningen fått bidrag för detta år).

    Beslut och utbetalning

    Om er ansökan måste kompletteras får föreningen veta det inom en vecka. Om föreningen inte skickar in kompletteringarna inom tre veckor efter sista ansökningsdag kan det få till följd att föreningen får mindre i bidrag eller inget bidrag alls.

    Bidrag upp till och med 100 000 kronor betalas ut som engångssumma i januari. Om bidraget är större än 100 000 kronor sker delutbetalningar i januari, maj och september.

    Kommunen kontrollerar varje år att bidraget har använts på det sätt som din förening har skrivit i ansökan.

    Socialnämndens verksamhetsbidrag

    Hos socialnämnden kan du söka bidrag för verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, våld i nära relationer, bostadssociala frågor, ensamkommande flyktingbarn, socialjour och missbruk. 

    Föreningar som kan få stöd

    Föreningens verksamhet ska vända sig till grupper och individer som på grund av sin sociala situation har behov av stöd och hjälp. Föreningen ska verka för något av följande:

    • minskat förtryck och våld i samhället
    • ökat engagemanget i sociala frågor
    • ökad integration och acceptans för olika grupper i samhället
    • förbättrad folkhälsa.

    Ni måste uppfylla följande krav för att kunna söka stödet:

    • Föreningen ska ha lokal anknytning och vända sig till invånarna i Uppsala kommun.
    • Föreningen ska vara uppbyggd och fungera enligt demokratiska principer och ta ställning för demokratin som samhällssystem.
    • Föreningens verksamhet ska ha allmänintresse och vara öppen för alla kommunmedlemmar, om inte sakliga och av kommunen godtagbara skäl finns som hindrar det.
    • Föreningens särintresse får inte stå i strid med kommunens riktlinjer och/eller gällande lagstiftning.
    • All verksamhet ska vara drogfri och föreningen får inte bedriva verksamhet som kan skapa positiva attityder till våld, alkohol eller droger.
    • Föreningens verksamhet får inte leda till diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religiös åskådning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

    Så här bedömer vi de ansökningar vi får in

    Socialnämnden gör en bedömning av alla föreningar som söker stöd. Bedömning utgår från att föreningen

    • bedriver en verksamhet som är till nytta inom verksamhetsområdet eller som kompletterar nämndens egen verksamhet
    • har en verksamhet som harmonierar med nämndens mål och inriktningsdokument
    • har en verksamhet som håller en hög kvalitet
    • tänker nytt kring hur man kan hantera olika typer av samhällsbehov. Det kan till exempel handla om att föreslå nya innovativa lösningar men också om att använda befintliga metoder inom nya områden, eller på ett innovativt sätt.

    Föreningen ska också kunna beskriva

    • plan och mål för verksamheten
    • vilka metoder ni använder och vilka effekter ni hoppas uppnå genom att använda dem
    • en plan för verksamhetens utveckling
    • hur ni arbetar konkret med integrations- mångfalds- jämlikhets- och jämställdhetsfrågor

    Bidragets storlek

    Stödets storlek varierar och bestäms utifrån varje förenings verksamhet. Det finns inga fastslagna max- eller minimibelopp.

    Så här ansöker du

    Innan du söker bidraget bör du läsa reglerna i sin helhet: 
    Läs reglerna för socialnämndens bidrag till sociala föreningar (PDF, 45 KB)

    Ansökan görs för kommande verksamhetsår. Föreningen kan söka bidrag för nästkommande ett- eller treårsperiod. Det går inte att söka bidrag retroaktivt.

    Sista ansökningsdag för socialnämndens stöd var 31 augusti. Ansökningsblankett för verksamhetsåret 2019 publiceras under våren 2018.

    Handlingar att bifoga när du söker stödet

    Ansökan ska innehålla:

    • Verksamhetsbeskrivning
    • Stadgar
    • Beskrivning av målgrupp
    • Beskrivning av metod/arbetssätt
    • Tidsram som ansökan avser
    • Beskrivning av hur verksamheten ska följas upp och redovisas till nämnd
    • Budget
    • Årsmötesprotokoll (från senaste årsmötet)
    • Verksamhetsberättelse (från föregående år)
    • Bokslut (från föregående år)
    • Revisionsberättelse (från föregående år)
    • Verksamhetsplan med styrelseförteckning
    • Föreningens organisationsnummer.

    Beslut om bidrag

    Socialförvaltningen kontrollerar att ansökningshandlingarna är kompletta. Är de inte det skickar vi ett meddelande om vad ni behöver komplettera med.

    Socialnämnden fattar beslut om vilka föreningar som får bidrag. Vi beviljar bidrag för ett eller tre år. Treåriga bidrag kan vi bevilja om nämnden har ekonomiskt utrymme för det. Föreningen ska också kunna uppvisa en stabil ekonomisk situation och beskriva verksamheten ur ett treårsperspektiv.

    Utbetalning av beviljat bidrag

    Socialförvaltningen betalar ut beviljat bidrag. Bidrag upp till och med 100 000 kronor betalas ut som en engångssumma i januari det år föreningen fått bidrag för. Bidrag som är större än 100 000 kronor betalas ut via delutbetalningar varje tertial.

    Fäll ihop
  4. Kontakt


    Om du har frågor om stödet kontakta

    Daniel Karlsson, äldrenämnden
    Telefon: 018-727 85 97
    E-post: daniel.karlsson@uppsala.se

    Sofia Venemalm, socialnämnden
    Telefon: 018-727 12 13
    E-post: sofia.venemalm@uppsala.se

    Ulrika Jansson, omsorgsnämnden
    Telefon: 018-727 57 04
    E-post: ulrika.jansson@uppsala.se

    Fäll ihop