Stöd till pensionärsförening

  1. I korthet


    Pensionärsföreningar kan söka dessa stöd:

    • grundbidrag – stöd för ordinarie verksamhet.
    • aktivitetsstöd – stöd för gemensamma aktiviteter.
    • lokalhyresbidrag – stöd för hyrda eller egna lokaler.

    Det är äldrenämnden som ger bidrag till pensionärsföreningar i kommunen. Bidragen ska underlätta för föreningarna att bedriva en så varierad verksamhet som möjligt.

    Du söker alla bidrag till pensionärsförening på samma blankett. 

    Fäll ihop
  2. Grundbidrag


    Det här är en sammanfattning av bidragsreglerna. Innan du söker bidraget bör du läsa reglerna i sin helhet.

    Läs alla regler och villkor för grundbidrag (PDF, 2 MB)

    Syftet med bidraget är att stimulera din förening till att bedriva en så mångskiftande verksamhet som möjligt. 

    Föreningar som kan få stöd

    För att din förening ska kunna söka grundbidrag måste bland annat

    • föreningen ha 25 medlemmar som är pensionärer folkbokförda i kommunen
    • föreningen ha regelbunden verksamhet.

    Stödets storlek

    Bidraget är 1 000 kronor plus högst 10 kronor per medlem. En förening kan högst få 10 000 kronor i bidrag.

    Så här ansöker du

    Ladda ned ansökningsblankett (PDF, 1 MB)

    Sista ansökningsdag är 31 mars 2017.

    Beslut och utbetalning

    Om äldrenämnden beviljar er ansökan betalas pengarna in på föreningens plusgirokonto, bankgirokonto eller bankkonto i april-maj.

    Fäll ihop
  3. Aktivitetsstöd


    Det här är en sammanfattning av bidragsreglerna. Innan du söker bidraget bör du läsa reglerna i sin helhet.

    Läs alla regler och villkor för aktivitetsstöd (PDF, 2 MB)

    Syftet med bidraget är att stimulera din förening till att bedriva en så mångskiftande verksamhet som möjligt. 

    Föreningar som kan få stöd

    Din förening kan söka aktivitetsstöd om:

    • Föreningen har 25 medlemmar som är pensionärer folkbokförda i kommunen.
    • Föreningen har regelbunden verksamhet.

    Din förening kan få bidrag för alla möjliga typer av aktiviteter. Det kan vara

    • sällskapsspel
    • idrotts- och motionsverksamhet
    • hobbyaktiviteter
    • föreningsmöten
    • öppet hus
    • resor.

    För att föreningen ska kunna få bidrag för aktiviteten ska den

    • vara anordnad av föreningen
    • ha minst 10 bidragsberättigade deltagare
    • vara beslutad och ekonomiskt planerad av styrelse, sektion, medlemsmöte eller motsvarande
    • pågå minst en timme.

    Ni måste fylla i närvarolistan med namn på dem som deltar och spara listan i minst fyra år.

    Närvarolista för pensionärsföreningar (PDF, 72 KB)

    Stödets storlek

    Bidraget är högst 75 kronor för en aktivitet med 10–24 deltagare och 175 kronor för en aktivitet med minst 25 deltagare.

    Så här ansöker du

    Ladda ned ansökningsblankett (PDF, 1 MB)

    Sista ansökningsdag är 31 mars 2017.

    Beslut och utbetalning

    Om er ansökan blir beviljad betalas pengarna in på föreningens plusgirokonto, bankgirokonto eller bankkonto i april-maj.

    Fäll ihop
  4. Lokalhyresbidrag


    Det här är en sammanfattning av bidragsreglerna. Innan du söker bidraget bör du läsa reglerna i sin helhet.

    Läs alla regler och villkor för lokalhyresbidrag (PDF, 2 MB)

    Syftet med bidraget är att stimulera din förening till att bedriva en så mångskiftande verksamhet som möjligt. 

    Föreningar som kan få stöd

    För att din förening ska kunna söka lokalhyresbidrag måste bland annat

    • föreningen hyra en lokal minst tre år framåt eller äga lokalen
    • föreningen ha 25 medlemmar som har betalat medlemsavgift och är folkbokförda i kommunen
    • föreningen ha regelbunden verksamhet.

    Stödets storlek

    Föreningen kan få bidrag för upp till 50 procent av lokalkostnaden, men aldrig mer än 10 kronor per bidragsberättigad medlem.

    Till lokalkostnad får föreningen räkna hyra, värme, el, städning, räntor och amorteringar, försäkringar och underhåll (1 procent av taxeringsvärdet). Eventuella hyresintäkter ska dras av från de totala lokalkostnaderna. 

    Föreningen kan inte få lokalhyresbidrag om det är kommunen som hyr ut lokalen.

    Så här ansöker du

    Ladda ned ansökningsblankett (PDF, 1 MB)

    Sista ansökningsdag är 31 mars 2017.

    Beslut och utbetalning

    Om er ansökan blir beviljad betalas pengarna in på föreningens plusgirokonto, bankgirokonto eller bankkonto i april-maj.

    Fäll ihop
  5. Kontakt


    Kontaktpersoner för stöd till pensionärsförening

    Carina Anell
    Telefon: 018-727 63 99
    E-post: carina.anell@uppsala.se

    Eva Gustavsson
    Telefon: 018-727 15 35
    E-post: eva.gustavsson@uppsala.se

    Fäll ihop