Stöd till funktionshinderförening

  1. Om bidraget


    Omsorgsnämnden har ansvar för att fördela bidrag till föreningar och organisationer inom nämndens ansvarsområde, det vill säga till föreningar för personer med funktionsnedsättning. Bidraget är ett stöd till föreningar/organisationer som kompletterar nämndens egna verksamheter och som riktar sig till kommunens invånare.  Det går att söka bidrag för ett eller tre år i taget.

    Du kan läsa reglerna i sin helhet i styrdokumentet Riktlinjer avseende bidrag till ideella organisationer som arbetar för personer med funktionsnedsättning

     

    Fäll ihop
  2. Vem kan söka bidraget


    För att kunna få bidrag ska föreningen

    • driva verksamheten i Uppsala kommun
    • ha antagna stadgar och fungera efter demokratiska principer
    • inte vara vinstdrivande
    • ha regelbunden verksamhet
    • vara partipolitiskt obunden
    • bygga sin verksamhet på principen om alla människors lika värde
    • sköta sin ekonomi och bokföring enligt bokföringslagens krav
    • ha allmänintresse och vara öppen för alla. Diskriminering får inte förekomma i verksamheten.

    Föreningen får inte bidrag

    • för delar av verksamheten som täcks av bidrag från annan bidragsgivare
    • för kapitalhöjande insatser som renovering eller ombyggnad
    • retroaktivt.
    Fäll ihop
  3. Bidragsformer


    Om föreningen bedöms tillhöra nämndens ansvarsområde kan den få bidrag i form av:

    Normerat bidrag

    Föreningen får ett grundbidrag omfattande 1700 kr och ett bidrag per medlem omfattande 17 kr (bosatta i Uppsala kommun).

    Verksamhetsbidrag

    Föreningen får bidrag för föreningens löpande verksamhet, lokaler och anställda.

    Utvecklingsbidrag

    Föreningen får bidrag för utvecklingsprojekt som inte strider mot de generella förutsättningarna.

    Fäll ihop
  4. Sök bidraget


    Ansökningsblankett för stöd till funktionshinderförening. (PDF, 109 KB)

    Sista ansökningsdag är 31 oktober. Se till att din ansökan är komplett och att alla handlingar är bifogade. Om din ansökan inte är komplett tar det längre tid innan du kan få beslut.

    Du ska skicka med ett revisorintyg till din ansökan.
    Mall för revisorintyg. (PDF, 43 KB)

    Allmänt om ansökan

    Ansök genom att skicka in blanketten till Omsorgsnämnden. Fyll i ansökningsblanketten fullständigt och korrekt och skicka med alla begärda handlingar. 

    I ansökan ska det framgå

    • vad föreningen gör, och i vilken omfattning
    • om föreningen har några andra bidrag eller subventioner
    • i vilken utsträckning de aktiviteter som föreningen sökt bidrag för under föregående år har genomförts.

    För att beviljas bidrag för en treårsperiod, ska föreningen kunna uppvisa en stabil ekonomisk situation. Föreningen ska också beskriva hur de ska kunna bedriva verksamhet i samma omfattning under de kommande åren.

    Fäll ihop
  5. Handläggning och beslut


    Det är omsorgsnämnden som beslutar hur kommunens bidrag ska fördelas.

    Kompletteringar

    När du har skickat in föreningens ansökan kontrollerar omsorgsförvaltningen att ansökningshandlingarna är kompletta. Om förvaltningen begär in uppgifter om komplettering av ansökan ska de ha inkommit inom 14 arbetsdagar, annars behandlas inte ansökan och det innebär att föreningen förlorar rätten att söka bidrag för det aktuella kalenderåret.

    Fäll ihop
  6. Utbetalning


    Utbetalning av bidrag upp till och med 100 000 kronor betalar omsorgsförvaltningen ut som engångssumma. Utbetalningen görs i januari det år som bidraget beviljats för.

    Bidrag som överstiger 100 000 kronor betalas ut förskottsvis via delutbetalningar vart fjärde månad.

    Fäll ihop
  7. Uppföljning


    De bidrag som kommunen delat ut följs upp varje år. Dels måste föreningen vid varje nästkommande ansökningstillfälle lämna

    • verksamhetsberättelse
    • resultat- och balansräkning, där kostnader och intäkter för den del av verksamheten som omfattas av bidraget framgår
    • revisionsberättelse.

    Föreningar som har fått bidrag ska också

    • ha beredskap att löpande föra en dialog med förvaltningen och nämnden om den verksamhet man fått bidrag för
    • meddela förvaltningen om den bidragsgrundade verksamheten ändras i volym eller verksamhetsform
    • ha kännedom om att omsorgsnämnden har rätt att besluta om återbetalning om föreningen ändrat sin verksamhet utan att meddela förvaltningen, eller uppgivit felaktig information i sin ansökan.
    Fäll ihop