Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
  1. Kommunala stöd

    Det här är en sammanfattning av bidragsreglerna. Innan du söker stödet bör du läsa riktlinjerna i sin helhet.

    Läs riktlinjer för stöd för till allmänna samlingslokaler. (PDF, 33 KB)

    Föreningar som kan få stöd 

    För att din bygdegårdsförening eller annan lokalhållande förening ska ha rätt att söka stöd ska föreningen vara ansluten till en godkänd riksorganisation (Bygdegårdarnas Riksförbund, Våra Gårdar eller Folkets Hus och Parker).

    Bidragets storlek

    Verksamhetsstöd

    Bidraget består av två delar:

    • Föreningen kan få ett grundbelopp på 20 kronor per uthyrningsbar kvadratmeter.
    • Föreningen kan få ett bidrag per timme som lokalerna har varit uthyrda till ideella föreningar under föregående år. Bidragets storlek varierar från år till år. Budgeterade medel fördelas till de timmar bygdegårdarna rapporterar in till kommunen. 

    Upprustningsstöd

    Föreningen kan få bidrag för att rusta upp lokaler. De budgeterade medlen fördelas i samråd med Uppsala bygdegårdsdistrikt.

    Sök stöd

    Sista ansökningsdag är 1 mars för verksamhetsstöd och upprustningsstöd. För sent inkommen ansökan behandlas inte. Information om ansökan för 2022 kommer publiceras på den här sidan i höst.
    För frågor, kontakta kulturforvaltningen@uppsala.se.

    Beslut och utbetalning

    Handläggningstiden är cirka åtta veckor för verksamhetsstöd och upprustningsstöd.

    Bidraget betalas ut när beslutet är fattat.

    Redovisa stöd

    Om din förening fått upprustningsstöd måste föreningen skicka in redovisning till kulturförvaltningen senast 1 november samma år som föreningen blivit tilldelad stödet.

    Blankett för redovisning av upprustningsstöd. (PDF, 35 KB)

  2. Kommunal medfinansiering

    Kriterier för kommunal medfinansiering

    Kommunen följer de föreskrifter som Boverket fastställt för investeringsbidraget till allmänna samlingslokaler. För att din bygdegårdsförening eller annan lokalhållande förening ska ha rätt att söka kommunal medfinansiering ska du uppfylla följande kriterier:

    • ansökan ska gälla en lokal inom Uppsala kommun
    • föreningen ska ha ett eget organisationsnummer
    • det måste finnas ett plus- eller bankgironummer i föreningens namn
    • föreningen ska vara skuldfri hos kommunen.

    Läs riktlinjer för kommunal medfinansiering avseende Boverkets investeringsbidrag till allmänna samlingslokaler. (PDF, 22 KB)

    Bidragets storlek

    Du kan ansöka om medfinansiering som uppgår till 30 procent av Boverkets godkända projektkostnad.

    Sök stöd

    Ansök via särskild blankett. Sista ansökningsdag är 1 november. Om en ansökan kommer in försent kommer den inte att behandlas.

    Ansök om kommunal medfinansiering till allmänna samlingslokaler. (PDF, 25 KB)

    Beslut och utbetalning

    Handläggningstiden är cirka fyra veckor. Beviljat stöd betalas ut efter att projektet är avslutat och godkänt av Boverket.

    Redovisa stöd

    Du behöver inte redovisa beviljat stöd eftersom stödet betalas ut efter att godkänd slutredovisning.

  3. Kontakt

    Kontakta kulturförvaltningen

    Öppettider reception Stationsgatan 12
    Måndag–fredag 7.45–16.00.
    Dag före helgdag 8.00–12.00.

    Telefon:
    018-727 00 00 (Kontaktcenter)
    Besöksadress:
    Stationsgatan 12
    Postadress:
    Uppsala kommun, kulturförvaltningen, 753 75 Uppsala
    Fakturaadress:
    Uppsala kommun, UPK 4300, Box 1023, 751 40 Uppsala

Nyheter om stöd och bidrag

  • Bidrag till Rasbo i samverkan, Storvretas utvecklingsråd, Tunatorget och Vattholma i samverkan

    Uppsala kommun delar varje år ut ett bidrag till lokala aktörer som verkar för att utveckla landsbygden. I år delas 300 000 kronor ut, pengarna delas mellan Rasbo i samverkan, Storvretabygdens utvecklingsråd, Tunatorget och Vattholma i samverkan.

  • Många sökande till tillfälligt kulturstöd

    Totalt har det kommit in 112 ansökningar om tillfälligt kulturstöd. Det var i mars tidigare i år som kulturnämnden beslutade att utlysa en andra ansökningsomgång av tillfälligt kulturstöd med anledning av covid-19. Under torsdagen tog kulturnämnden beslut om att fördela ytterligare fyra miljoner kronor.

  • Covid-stöd till kulturlivet - glöm inte att söka

    Den 15 april 2021 är sista dagen för att ansöka om stöd för intäktsbortfall på grund av pandemin. Det finns två olika stöd: Tillfälligt kulturstöd för intäktsbortfall med anledning av covid-19 och Tillfälligt kulturstöd för särskilda behov och åtgärder

Se fler nyheter