Bidraget går till verksamhet som genom samverkan främjar inkludering i samhällsgemenskapen, motverkar arbetslöshet samt leder till att människor i utsatt position på arbetsmarknaden förbättrar sina möjligheter till arbete och studier.
Sök bidrag
Kontakta förvaltningen på foreningsbidragamn@uppsala.se om din förening har en idé om samverkan som kan rymmas inom detta bidrag.
För att kunna söka och beviljas bidrag från Uppsala kommun behöver din förening vara en godkänd aktör. Om din förening inte redan är det kommer vi att be dig att skicka in stadgar, årsmöteshandlingar och svara på några frågor i samband med ansökan.
Krav för att kunna söka
- Aktören ska vara en ideell förening, bidraget kan i undantagsfall även ges till trossamfund, stiftelser (icke vinstdrivande), ekonomiska föreningar, handelsbolag, enskild firma och aktiebolag utan vinstutdelning. Innan en aktör, som inte är en ideell förening, får bidrag kommer en konsekvensanalys genomföras med hänsyn till kommunallagen.
- Aktören ska finnas i Uppsala kommun eller driva verksamhet i Uppsala kommun.
- Någon av nämndens verksamheter ska vara en aktiv samverkanspart i verksamheten eller projektet.
- Föreningen ska uppge en vidtalad kontaktperson inom nämnd eller förvaltning.
Så bedömer vi din ansökan
Vi tittar på idé, mål, syfte, metod för genomförande och förväntade effekter. Vi tittar också på hur väl ansökan svarar på beskrivning av aktuellt bidrag.
Ansvarig nämnd
Arbetsmarknadsnämnden
Relaterade styrdokument
Policy för samverkan med föreningslivet och det fria kulturlivet
Arbetsmarknadsnämndens riktlinje för föreningsbidrag
Kontakt
Du som har frågor om bidrag för arbetsmarknadsinsatser kan kontakta arbetsmarknadsförvaltningen via e-post.
E-post: foreningsbidragamn@uppsala.se
Telefon: 018-727 00 00 (Kontaktcenter)