Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se

Nu öppnar servicepunkten i Vänge

28 mars invigs den nya servicepunkten i Vänge och projektledare Rose-Marie Lewicki och butiksägare Mohammad Shahsavan har fullt upp med förberedelserna. Den gamla SH-macken ska byggas om och målas.

Det var länge sedan fordon tankades här. Idag är det en servicebutik med livsmedel, Postnord och apoteksombud. Snart blir det även kommuninformation.

─ Det var givet att servicepunkten skulle vara här, eftersom det handlar om både kommunal och kommersiell service. Macken är redan en naturlig knutpunkt. Den ligger centralt i byn, alla hittar hit och bussen stannar precis utanför, säger Rose-Marie.

En plats att knyta kontakter på

Själv bor Rose-Marie cirka 15 minuter utanför Vänge och brukar bland annat hämta sina postpaket i macken. Som företagare hoppas hon kunna få ännu mer nytta av macken när servicepunkten öppnar.

─ Det blir en naturlig plats att knyta kontakter med andra, något som är värdefullt för alla på orten. Tanken är att Vänge ska utvecklas och blomstra.

Aktivt föreningsliv

Vänge har cirka 1 300 invånare och ett rikt förenings- och företagarliv, enligt Rose-Marie.

─ Bruno Malabeux, ordförande i Hagunda IF, Malena Karlsson, ägare av butiken Retrologiskt och Agneta Friestedt, eldsjäl i Hembygdsföreningen, har alla varit drivande för att vi ska få servicepunkten på plats.

Att sprida information om just Vänges föreningsliv och företag tror Rose-Marie blir en viktig funktion i servicepunkten.

─ Det finns behov av att visa upp vad som finns på orten. Förutom den kommunala servicen blir det enklare för lokala föreningar och entreprenörer att synas med sin information på skärmen som visas ut i mackens fönster. Till exempel, om vi är duktiga på att tipsa om varandra och anlita lokala aktörer, bidrar vi till ett bra samhällsklimat, ökat engagemang och sammanhållning i Vänge. Förhoppningsvis ger det fler positiva ringar på vattnet som gör att trivseln på orten ökar ännu mer.

Arbetet skapar engagemang

Projektet med servicepunkten startade våren 2018 då Vängeborna fick ge sin syn på befintlig och önskad service.

─ Vi har jobbat en tid för att få servicepunkten klar. Vi har målat och fräschat upp och strukturerat om lite. Vi har även byggt en ny kassadisk, för att underlätta för Mohammad i sitt arbete och öka trivseln för kunderna. När man visar att det händer något är det också enklare att skapa engagemang. Många tycker att det har blivit fint, säger Rose-Marie.

När väl servicepunkten är på plats sätter en ny fas igång.

─ Då är det upp till oss i Vänge att förvalta och utveckla den och ta alla fina idéer från Vängeborna vidare. Här vill vi gärna att fler engagerar sig och tar initiativ. Tanken är att det ska vara en levande servicepunkt, som fyller de behov som invånarna har.

Invigning med tårta och kommunbesök på programmet

Kommunstyrelsens ordförande, Erik Pelling (S), med flera kommer att inviga servicepunkten som till stor del kommer att ske utomhus, då butiken är relativt liten.

─ Programmet är inte helt färdigt än. Vi håller just nu på att bjuda in lokala entreprenörer och föreningar, med tanken att visa vad som finns på orten och för möjligheten att knyta kontakter. Välkommen på lördag 28 mars, 15.00. Vi bjuder på kaffe och tårta.

Projektet med servicepunkter är samfinansierat av Uppsala kommun och landsbygdsprogrammet 2014-2020. Läs mer om Uppsalas servicepunkter.