Riktlinje

Riktlinje för publicering av öppna data

Data och information är en alltmer viktig resurs med möjlighet att bidra till en rad olika positiva värden för samhället. Att ge tillgång till offentlig information betyder att näringsliv, akademin, civilsamhället och offentlig förvaltning själva kan dra nytta av den. Detta möjliggör ökat värdeskapande, effektivitet samt öppenhet och transparens. För att nyttan i det datadrivna och globalt uppkopplade samhället ska realiseras krävs en ökad grad av tillgänglig och användbar information, samtidigt som kraven på att skydda data och information som bedöms som skyddsvärd ska beaktas.

Syftet med riktlinjen är att ange principer för ett systematiskt och integrerat arbete med öppna data och hur detta tar sig uttryck inom hela kommunkoncernen, både nämnder och bolagsstyrelser inom Uppsala kommun.

Detta arbete ska ses som en del i att bidra till att data och information blir en bred värdeskapande resurs för samhället som bidrar till innovation, transparens, kunskap och effektivitet.

Riktlinjen förtydligar hur Uppsala kommun ska arbeta med öppna data enligt lagkrav och nationella principer. Målgrupper är Uppsala kommuns nämnder och
bolagsstyrelser, det vill säga de som ansvarar för information som kan publiceras som öppna data.