Riktlinje

Riktlinjer för persontransport i tjänst

Syftet med riktlinjen är att stödja chefer, medarbetare och förtroendevalda att få vägledning för att undvika onödiga transporter och bidra till en bra närmiljö avseende trafiksäkerhet, trängsel, minskade utsläpp och buller.

Persontransporter i tjänst utgör en väsentlig del av kommunens transporter och de behöver kontinuerligt utvecklas för att säkerställa en långsiktigt hållbar samhällsutveckling.

Riktlinjerna syftar till att stimulera ett mer hållbart resande genom minskad påverkan på miljö och ekonomi och med hänsyn till social hållbarhet. Riktlinjer är normerande och ska balanseras med tjänstepersoners och förtroendevaldas eget ansvar för att fullgöra sina uppdrag på bästa sätt. För att lyfta fram verksamheternas eget ansvar är förslaget till riktlinjer utformat med tydlig inriktning men med liten grad av detaljstyrning.