Riktlinje

Riktlinjer för skyltar i Uppsala

Riktlinjer och vägledning för nya skyltar inom detaljplanelagt område. I Uppsala finns även andra skyltprogram för enskilda fastigheter och begränsade områden.

Dokument

Riktlinjer för skyltning i Uppsala kommun

PDF, 534 KB | Lyssna

Att ha en tydlig vägledning och bedömning av hur en bra skylt ser ut och är placerad är viktig och grundar sig i estetiska så väl som demokratiska aspekter. Alla verksamheter i kommunen har rätt att synas men alla invånare har också rätt till att ha offentliga rum där byggnader och landskap står i huvudfokus. Överskyltning riskerar att ge fasad och gaturum ett stökigt intryck och ska undvikas. All skyltning i Uppsala kommun ska följa gällande lagstiftning. Utgångspunkten för all bedömning av en skylts lämplighet är att en skylt ska synas men inte störa. Skyltar ska även samspela med byggnadens arkitektur, omgivande bebyggelse, stads- och landskapsbild.

Skyltar i Uppsala - information och anvisningar.

PDF, 13 MB | Lyssna

I vår bebyggda miljö är skyltar ett betydelsefullt inslag som vägleder och hjälper oss att hitta bland alla de funktioner, tjänster och varor som erbjuds. Skyltar behöver utformas med hänsyn till byggnaden och dess omgivning samt befintliga värden, eftersom det finns många intressen som ska samsas. Uppsala kommuns ambition är att genom skyltning ge alla verksamheter möjlighet att exponera sig på ett tydligt sätt samtidigt som skyltningen bidrar till en attraktiv miljö att vistas i. Detta dokument är en bilaga till Riktlinjer för skyltning. Bilagan riktar sig både till medborgare och plan- och byggnadsnämnden. Syftet med bilagan är att vägleda och inspirera till skyltning som är passande för varje unik situation samt underlätta vid ansökningar om bygglov.

Syftet med riktlinjen är att skapa förutsättningar för en likvärdig bedömning av alla bygglovsärenden och att varje verksamhet får en skyltning som gör att verksamheten syns samtidigt som andra viktiga värden i bebyggelsemiljöerna värnas.

Riktlinjerna är tänkta att inspirera och vägleda i valet av skyltning, så att vi tillsammans kan skapa ett vackrare, väl fungerande och inbjudande stadsrum.