
– Vi känner inte längre förtroende för Nina hemtjänsts förmåga att fullfölja sin del av avtalet och har därför beslutat att häva avtalet. Det rör sig om brister i fakturering, anställningsvillkor och att utföra den hjälp som brukarna har rätt till, säger Caroline Hoffstedt (S) ordförande i äldrenämnden.
Det är drygt 120 brukare som får sin hemtjänst/hemsjukvård från Nina Hemtjänst och drygt 30 brukare som får sin ledsagning från företaget.
- Vi vill såklart att alla brukare som drabbas ska känna sig trygga i att få den vård och omsorg som de har rätt till. De kommer att bli personligt kontaktade av kommunens biståndshandläggare för att få stöd i att välja ny utförare, säger Angelique Prinz Blix (L) ordförande i omsorgsnämnden.
Uppsala kommun utför kontinuerligt uppföljningar för att säkra att verksamheten håller den kvalitet som avtalen säger. Vid påträffande av brister upprättas åtgärdsplaner med uppföljning. De brister som kommunen identifierat hos Nina Hemtjänst har trots påpekanden inte åtgärdats. Detta gör att kommunen inte längre har förtroende för Nina Hemtjänst.
För mer information
- Caroline Hoffstedt, Ordförande Äldrenämnden
- Telefon: 018-7271351
- E-post: caroline.hoffstedt@uppsala.se
- Carina Juhlin, Förvaltningsdirektör Äldreförvaltningen
- Telefon: 0187275176
- E-post: carina.juhlin@uppsala.se
- Angelique Prinz Blix, Ordförande Omsorgsnämnden
- Telefon: 018-7273608
- E-post: angelique.blix@pol.uppsala.se
- Lenita Granlund, Omsorgsdirektör
- Telefon: 018-727 21 03
- E-post: Lenita.Granlund@uppsala.se
- Emelie Eduard, Presskommunikatör
- Telefon: 018-727 24 80
- E-post: emelie.eduard@uppsala.se