Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten och Region Uppsala har skärpt de allmänna råden i Uppsala län för att försöka bryta den ökade smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Unibap tar ner rymden på jorden

Resan började bland stjärnorna, men först när rymdtekniken appliceras i tillverkningsindustrin på jorden får Uppsalaföretaget Unibap ordentlig fart. Med tidigt stöd genom bland annat Uppsala Innovation Centre har Unibap etablerat sig snabbt och fått internationella kunder. Lena W Jansson, Unibaps chef för kommunikation och talang, hoppas att bolagets lösningar med artificiell intelligens även ska kunna användas till att utforma ett mer hållbart samhälle och en bättre arbetsmiljö inom industrin.

Flöde av rymddata
Unibap har teknik som tar ner satellitdata i realtid.

Nasdaqlistning, världsledande lösningar för rymddatormoln och artificiell intelligens (AI) i industriell automation samt kunder som Nasa och Husqvarna. Unibap har på kort tid gått från en universitets-spinn-off till att vara ett av Uppsalas mest hajpade unga företag.

Och planerna är fortsatt storslagna. Fredrik Bruhn, vd och en av Unibaps grundare, sa tidigare i år att målet är att skala upp bolagets omsättning med över 1 000 procent de kommande tre åren.

Lena W Jansson har varit med sedan företagets start 2013, först som rådgivare och numera som kommunikations- och talangchef. Hon understryker att tillväxt i antal anställda är nödvändigt om företaget ska lyckas.

– Vi säljer inte en hyllprodukt utan större automationslösningar och långsiktiga samarbeten. När vi får en stor kund måste vi växa med fler medarbetare för att kunna serva den kunden, säger Lena.

 

Inga problem att rekrytera i Uppsala

Att hitta talanger för tillväxten i Uppsala tycker hon inte är någon stor utmaning.

– Det låter kanske kaxigt, men vi har inte problem med att rekrytera, vi får väldigt många spontanansökningar. Många Uppsalastudenter, men även från övriga Sverige och internationellt.

Det lockar säkert många att få jobba med rymdteknik. Men Unibap har redan från start jobbat medvetet för att vårda talanger och sitt rykte som en bra arbetsgivare, enligt Lena.

–  Det var en tidig insikt att det är väsentligt i ett bolag för att man ska kunna växa, lite ovanligt för ett ungt startupbolag. Vi jobbar mycket med vårt erbjudande, vi kallar oss ”en mötesplats för talanger”. Man kommer till oss med all sin kunskap, delar med sig och får lära sig nya saker. Sen kanske man går vidare, för att senare komma tillbaka till oss.

 

Tar ner satellitdata i realtid

Unibaps kommersiella lösningar baseras på tidigare forskning inom bland annat industriell automation, AI, bildanalys och rymdsystem. Företaget var ett av de första i Sverige att sätta beslutsstöd baserat på AI inom tillverkningsindustrin. Nyligen lanserades även Unibaps unika tjänst Spacecloud – en ”Appstore i rymden”, som Lena kallar det.

– Branschen har under några år jobbat med att tillämpa satellitdata på marken då det finns många olika användningsområden. Dock visar ofta satellitdata historiska förlopp. Marknaden ökar betydligt i värde om beslut kan fattas snabbare, när saker faktiskt inträffar. Att få ner satellitdata i realtid vänder upp och ner på väldigt mycket, till exempel för att säkerställa räddningsinsatser.

Bland företagets senaste kunder finns de stora skogsindustriernas utvecklingsbolag Swetree, där Unibap levererar en lösning som upptäcker dåliga granembryon för att höja kvaliteten i återplantering av skog. En teknik med enorm potential inom många områden, enligt Lena. Life Science är en annan bransch som företaget just har närmat sig, bland annat genom innovationssamarbetet Testa Challenge.

 

Industrin måste få tillit till AI

Idag har Unibap cirka 25 anställda med fler på väg in och omsatte 17,2 miljoner kronor 2019. Sett till kundstocken är det ett litet bolag. Lena understryker att företaget behöver växa både inom rymd- och tillverkningsindustrin. Rymdmarknaden har skjutit i höjden de senaste åren, men det är i industrin hon ser volymen. De båda marknaderna hänger ihop.

– Det är det unika med vårt bolag, vi har båda och vi såg tidigt att de går in i varandra. För rymd är det inte ett stort problem att vi fortfarande är ett litet bolag. Vi har till exempel ingått licensavtal med amerikanska Moog för AI-teknik vilket gör att vi har ett stort starkt bolag som representerar oss i Nordamerika. På industrimarknaden är vi däremot relativt okända. För att växa med fler industrikunder är vår utmaning att de ska få tillit till AI generellt, inte bara till oss.

 

Stöd genom Uppsala Innovation Centre

Det krävs mycket struktur, ordning och reda för att bli leverantör till industrijättar. ISO certifiering är bara ett exempel, som Unibap numera kan luta sig mot.

– Vi måste bevisa att vi klarar att leverera. När man bygger upp ett bolag finns inte allt på plats. Att ISO-certifiera ett litet bolag är ett hårt arbete, men det hjälper till att strukturera oss.

Unibaps ledning har sett till att få stöd i processen. Som ett av de första bolagen i Europeiska rymdstyrelsens Business Incubation Centre Sweden (BIC) fick de finansiellt stöd, tillgång till ytterligare rymdkompetens och en struktur för hur man tar rymdaffärerna ner till jorden, enligt Lena.

ESA BIC Sweden drivs av Artic Business Innovator i Luleå tillsammans med Uppsala Innovation Centre (UIC) och Innovatum i Trollhättan. Unibap har även varit ett av totalt 14 UIC-bolag i acceleratorprogrammet Swedish Scale-up.

– Det har betytt mycket för oss att kunna testa våra idéer där. Arbetar man med stora etablerade industrikunder och ISO-certifieringar är det lätt att fokusera för mycket på struktur och tappa sin innovationstakt. Vi jobbar stenhårt för inte göra det utan tar tillvara på det positiva och den hjälp vi får med att ha processer och struktur på plats, samtidigt som vi behåller vår agilitet och innovationstakt. Det är helt avgörande för oss att klara den balansgången. Utan innovation skulle vi tappa lite av vår själ, säger Lena.

 

Vill växa i Uppsala

Trots högtflygande mål som att vara med i koloniseringen av planetsystemet och utforskningen av rymden har Unibap inga planer på att lämna Uppsala.

– Vi vill växa i Uppsala där vi har huvudkontoret, folk trivs här, det är en bra stad att verka i. Vi sitter centralt, väldigt nära järnvägsstationen. Man ska kunna pendla hit om man till exempel bor i Stockholm.

Lena berömmer UIC och det samverkanssystem som Uppsala har för att lyfta näringslivet. Men om hon skulle få önska sig något är det att Unibaps kompetens kunde användas i fler delar i samhället.

–  Man skulle kunna ta vara på vår kompetens inom AI i hur man utformar ett samhälle, framtidens utbildningar och arbetsplatser, där sitter vi på en hel del kunskap.

 

Lenas fyra tips för att ta steget från start-up till scale-up

  • Tänk stort
  • Ta hjälp av innovationssystemet i Uppsala
  • Ta in kompetens utifrån inom områden som du inte har internt. Advisors är ett toppenbra sätt att börja med.
  • Gör medarbetarna delaktiga i resan framåt. Utan duktiga medarbetare är det svårt att växa. HR/organisation/hållbarhet är viktiga kompetenser att ha med tidigt men glöms ofta bort.

 

Fakta om Unibap

Grundat: 2013 av Fredrik Bruhn, Kjell Brunberg, Lars Asplund och Karolina Bruhn

Omsättning: 17,2 miljoner kronor (2019)

Antällda: 25 personer

Produkt: Artificiell intelligens och automation

Ägare: Listad på Nasdaq First Growth market

Ort: Uppsala