Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten och Region Uppsala har skärpt de allmänna råden i Uppsala län för att försöka bryta den ökade smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Anpassade lärmiljöer gör att elever lär sig mer

Skärmar, skrivbordscyklar och ”ståskåp” är några exempel på hur lärmiljön i Uppsalas skolor har utvecklats så att det blir lättare för alla barn att hänga med i skolarbetet.

Cirka fem procent av alla barn och ungdomar i Sverige har idag en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Om Uppsala kommunen ska nå sitt övergripande mål att alla barn och elever ska klara sin utbildning, nå sin gymnasieexamen och utmanas i sitt lärande, måste undervisningen anpassas även för dessa elever. Därför pågår ett arbete att utveckla arbetsmiljön i grundskolan för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Över 30 av Uppsalas grundskolor har börjat använda ett värderingsverktyg som Specialpedagogiska myndigheten (SPSM) har tagit fram. Bälinge skola är en av de grundskolor som med hjälp av metoden har analyserat och gjort förbättringar i elevernas lärmiljö. I alla klassrum finns till exempel ett uppsättning med skärmar, portabla bord, en skrivbordcykel och ett speciellt ståskåp som hjälper elever att arbeta koncentrerar utan att störa varandra.

 

Exempel på anpassade lärmiljöer

Efter att ha utvecklat den fysiska miljön har Bälinge skola fortsatt med den sociala miljön och ska det här läsåret gå vidare med den mer komplexa pedagogiska miljön.

Även i andra grundskolor och inom förskolan och gymnasiet pågår en rad olika projekt och utvecklingsarbeten för att anpassa lärmiljöerna så att alla elever får lättare att lära sig.

På utbildningsnämndens sammanträde 18 november sammanfattades alla åtgärder för tillgängligalärmiljöer i en rapport. Du hittar rapporten här på uppsala.se.

Mer om SPSM:s värderingsverktyg och tillgängliga lärmiljöer på Pedagog Uppsala

Tillgänglig lärmiljö i stort och smått

SPSM-processutbildning värderingsverktyg

Tillgänglig variation i högstadieklassrum