Räddningstjänsten avråder från eldning i Uppsala län. Rekommendationen gäller tills vidare. Mer information om avrådan från eldning

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Anhörigcentrum erbjuder walk and talk

Hur kan vi ställa om? Den frågan ställer sig Anhörigcentrum under coronapandemin. Walk and talk är en idé, där de kan gå ut och gå och samtidigt samtala med en anhörig som stöder närstående.

Promenad i skogen.

Anhörigcentrums anhörigkonsulenter och demensvårdskonsulenter kan ge stöd per telefon och ha digitala möten för att minska risken för smittspridning. Nu erbjuder de även promenader med samtal, för att den som ger stöd åt en närstående ska bli sedd och få hjälp att orka. 

– Walk and talk är ett bra arbetssätt att använda i dessa tider, som vi kan erbjuda de anhöriga som har möjlighet att lämna hemmet. Det är ju inte alla som kan. Vi arbetar hemifrån nu och har våra stödsamtal via telefon – och erbjuder då också fysiska möten i form av walk and talk. Vi kan ses utanför Anhörigcentrum eller där den anhöriga bor, säger Anna Ekenor som är anhörigkonsulent på Anhörigcentrum.

Många anhöriga som i vanliga fall är bundna för att de ger hjälp åt en närstående är ännu mer isolerade nu. Flera hör av sig och säger att det blir för mycket.

– De mäktar inte med. Under samtalet kan vi prata mycket om hur det går att tänka och göra i den här speciella situationen. Vi är ett kunskapscentrum som även kan hänvisa till andra instanser i kommunen eller organisationer och föreningar, utifrån behov.

Det som kan vara extra jobbigt just nu för anhöriga, förutom isoleringen, är hur närstående ska bemötas för att förstå. I vissa fall har den som är sjuk sviktande kognitiv förmåga. Därför kan det till exempel vara svårt för en anhörig att ge ett begripligt svar på frågan: Varför kommer du inte och hälsar på längre? Den anhöriga som ger hjälp bor ju inte alltid heller med den som får stöd.

Det kan dessutom bli många frågor om varför inte barn och barnbarn kommer på besök och annat som är svårt att förklara.

Mycket fortsätter under våren digitalt

Vårens program med föreläsningar och informationstillfällen har tagit paus på grund av risken för smittspridning. Men mycket annat fortsätter, nästan som vanligt. Egentidsstödet finns till exempel kvar.

– Våra anhörigstödjare som arbetar med egentidsstöd går vanligtvis hem och umgås med den närstående och avlastar på så vis den anhöriga. Nu kan anhörigstödjaren i stället erbjuda promenader eller ordna aktiviteter utomhus för den närstående. Då får anhöriga lite egen tid för att göra saker på egen hand.

Må bra-gruppen för anhöriga ses med Anna varannan torsdag. Den gruppen är också anpassad efter den speciella situation som råder. Och Anna är beredd att ställa om ytterligare.

– Vi ses och tar promenader. Efteråt fikar vi på behörigt avstånd. Det är väldigt uppskattat. Vi kan börja ses varje vecka om det kommer önskemål om det.

Anhörigcentrum har även fått ett utökat uppdrag nu under coronapandemin. De har efterlevandesamtal med anhöriga när deras närstående gått bort i covid-19.

Digitala möten som komplement

Anna ser gärna att de digitala lösningarna som provas i vår blir ett komplement till de fysiska mötena även framöver, när risken för smitta har minskat.

– Vi tittar på alla digitala verktyg som finns inom kommunen och funderar på hur de kan användas, även efter pandemin.

Från 21 år och uppåt

Anhörigcentrum är inte bara till för äldre som ger stöd åt någon, utan även för yngre. Målgruppen är från 21 år uppåt. Det alla har gemensamt är att de vårdar eller stöder till exempel ett syskon, vuxna barn, en sambo, en vän, kanske en granne eller en förälder som behöver stöd.

Kontakta Uppsala kommuns Anhörigcentrum

Telefontider: Måndag till fredag 9.00–15.00

Lunchstängt 12.00–13.00

Telefon:
018-727 92 00

Besöksadress:
S:t Persgatan 10 A, i S:t Per gallerian