Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Pressmeddelande

Största cykelinvesteringarna görs i Uppsala

Uppsala kommun satsar nästan dubbelt så mycket på cykelinvesteringar, drifts- och underhållsåtgärder som övriga kommuner i landet.

Buslätt att cykla rätt lär förskolebarn att förstå trafikvett och trafikregler. Det är en av de aktiviteter som kommunen årligen genomför i cykelfrämjande syfte.

De här åtgärderna har resulterat i att Uppsala två år i rad vunnit Cykelfrämjandets granskning Årets cykelfrämjande kommun.

Närmare information om kommunens cykelfrämjande åtgärder finns i Cykelbokslutet som nu färdigställts för 2019. Där kan man bland annat läsa att Uppsala byggde 7 km nya cykelvägar, och att cykelinvesteringar, drifts- och underhållsåtgärder uppgick till över 550 kronor per invånare. Detta kan jämföras med Cykelfrämjandets siffror, där kommunerna i genomsnitt satsade strax över 300 kronor per invånare för samma åtgärder. 

- För att öka trivseln och rädda klimatet ska Uppsala bli en ännu mer cykelvänlig stad och kommun. Cykeln ska vara ett snabbt och smidigt förstahandsval för alla som kan och vill, säger Rickard Malmström (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden. 

Cykelbokslutet publiceras varje år i februari och vänder sig till kommuninvånare, politiker, tjänstemän, besökare och andra som är intresserade av hur Uppsala arbetar med cykelfrämjande samhällsplanering. Syftet med cykelbokslutet är att sammanställa och presentera de insatser som har genomförts under året avseende cykelplanering.

 

 

För mer information