Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Nätverken öppnade för Trippus export

Företagare måste vara lyhörda och att navigera rätt i förändringens vindar. Möt Martin Klöfver och företaget Trippus som snabbt anpassade sin affärsidé till följd av coronapandemin och har nått utanför Sverige tack vare sina nätverk.

Martin Klöfver, grundare av företaget Trippus, på en bro i vintrigt Uppsala
Martin Klöfver, grundare av Trippus ser många fördelar med basen i Uppsala. Foto: Thérése Larsson

Trippus har hjälpt företag och organisationer i såväl Uppland som i övriga världen med event, konferenser, möten och kurser sedan 2004. Men våren 2020 var tuff. På grund av coronapandemin hade plötsligt alla kunder i form av event-, mäss-, utbildnings- och konferensarrangörer inte samma behov av hjälp med fysiska event. Så Martin Klöfver, i form av företagsgrundare och affärsutvecklare, var tvungen att tillsammans med kollegorna snabbt förändra och vidareutveckla företagets produkt.

Digital variant

Trippus tog fram ett komplett verktyg för att hantera event, konferenser, möten och kurser digitalt.
– På nio månader anpassade vi vår produkt till en digital variant som nu står för 80 procent av omsättningen, säger Martin entusiastiskt.
Idag har Trippus 35 anställda, majoriteten jobbar i Uppsala. Resten av medarbetarna finns i Göteborg, Norge och Tyskland. När Martin startade företaget år 2000 var affärsidén primärt en e-handelstjänst för företag. Men snart handlade affärsidén om smarta eventlösningar. Första programlicensen såldes till en tysk kund 2004. 2017 lämnade Martin vd-rollen för att helhjärtat satsa på affärsutveckling. I samma veva öppnade Trippus i Tyskland och gjorde affärer i bland annat USA, Belgien, Österrike, Italien och Irland.

Gasellföretag fem år i rad

Dagens Industri utsåg Trippus till Gasellföretag fem år i rad, 2013–2017. Men enligt Martin är entreprenörslivet ingen dans på rosor:
– Det har varit mycket slit. Men jag har hela tiden drivits av en sann övertygelse om att vi har en bra produkt.
Han lyfter vikten av nätverkande för att lyckas. Det var tack vare det som exporten tog fart. Någon kände någon som kände någon.
– Vår produkt är en programlicens som du prenumererar på för att få tillgång till alla eventfunktioner. Den var redo för export från start, men det var tack vare kontakter som försäljningen tog fart.
I dag är Martin framför allt engagerad i nätverk som Founders Alliance.
– Mitt tips är våga ta kontakt, fråga och att ta lärdom av andra. Det spelar egentligen ingen roll om man inte är i samma bransch som de övriga i nätverket. Problemen är ofta branschöverskridande, och att höra hur andra tacklar utmaningar är så värdefullt, säger Martin.

Effektiv språngbräda

Martin tipsar om Connect Uppsala som effektiv språngbräda för framgångsrikt företagande – ett forum för tillväxtskapande som matchar entreprenörer med kompetens och kapital från näringslivet och hjälper företag att växa.
För det räcker inte med att du själv brinner för din affärsidé, och det kan onekligen vara tufft innan andra ser och förstår potentialen.
– Genom Connect kan du få möjligheter att testa och presentera dina idéer på marknaden, få värdefulla råd och kontakter.

Starka kundrelationer

Martin förespråkar överlag att ha en tät dialog med befintliga kunder för att snabbt kunna navigera i förändringens vindar. Tack var regelbundna samtal med kunderna vet han till exempel att majoriteten av dem kommer att satsa på digitala event under våren 2021. Till hösten blir det hybrider. Det vill säga att man planerar att göra både en digital och en fysisk version av samma event. Insikten gör att Martin och kollegorna är beredda.
– Coronapandemin har tvingat fram nya lösningar och vissa är här för att stanna. Det digitala mötet har sina fördelar och tack vare dialogen med våra kunder har jag fått bekräftat att många vill dra nytta av dem även efter pandemin, säger han.
Vanlig fallgrop
Omställningen från fysiska till digitala möten och event i näringslivet har gått snabbt. Många har vant sig vid att delta i möten via tjänster som Teams och Zoom. Men det finns förstås också utmaningar i den digitala världen.
– Det är relativt vanligt att man till exempel vill återskapa det fysiska mässgolvet när man gör en digital version, men det är dömt att misslyckas, säger Martin.
Han förespråkar att man ska fokusera och nyttja de digitala fördelarna istället. Det brukar bli bäst.
– Det finns ingen begränsning för antalet deltagare på en digital mässa och avstånd är inte ett problem. Du kan lätt ha uppsikt över anmälningar, skicka påminnelser, hantera betalningar och se nödvändig statistik i realtid. Hela mässan kan dessutom finnas tillgänglig lång tid efteråt.

Viktig marknadsföring

I sin marknadsföring har Trippus satsat på bland annat sociala medier, webbinar och sökordsoptimering av webbplatsen under 2020.
– Sökbeteendet hos presumtiva kunder förändras och vi har under det senaste året jobbat intensivt med sökordsoptimering för att bli hittade, säger Martin.
Vilka fördelar ser du med att driva företag i Uppsala?
– Att det är en relativt liten stad med storstadens utbud, ett skönt klimat mellan företagare och att det är nära till Arlanda.
Avslutningsvis, vilket är ditt främsta tips till någon som sitter på sin kammare och tror sig ha en spirande framgångssaga i kontorslådan?
– Hitta en presumtiv kund att samarbeta med. Även om du inte har en färdig produkt. Erbjud en prototyp som har det primära som kunden behöver och produktutveckla parallellt.

 

Fakta om Trippus

Grundare: Martin Klöfver
Vd: Mats Nyberg
Antal anställda: 35
Grundat: 2000
Omsättning: 135 MSEK (2019)
Huvudkontor: Kungsgatan, Uppsala

Trippus webbplats

 

Nätverk för stöd till Uppsalas företag

Uppsala kommun stödjer och samarbetar med en rad organisationer som på olika sätt främjar stadens växande näringsliv, bland annat Connect Uppsala.

Mer om entreprenörsnätverk i Uppsala, som du som företagare kan ha nytta av.