Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Lågt betyg för Uppsalas företagsklimat

Kommunens insatser för att förbättra företagsklimatet i Uppsala, har ännu inte gett önskat resultat, enligt det lokala näringslivet. Det framgår av Svenskt Näringsliv årliga enkät om företagsklimatet i Sveriges kommuner, som presenterades 25 maj. Företagarnas betyg på bland annat kommunens service och bemötande, dialog och information till företag stiger, men som helhet sjunker det.

Två män i en trappa diskuterar
Uppsala tappar i betyg i Svenskt Näringslivs företagarenkät.

Svenskt näringsliv ställer varje år en rad frågor till sina medlemmar om olika aspekter på kommunernas företagsklimat. I årets enkät ger företagarna Uppsala 2,9 på en 6-gradig skala, (rikssnitt 3,4).

– Det är inte tillräckligt bra. Företagen är viktiga för Uppsalas utveckling och vi behöver ha ett bra företagsklimat. Kommunen gör stora insatser för att förbättra företagsklimatet och stötta företagen i Uppsala, inte minst under coronapandemin, och vi har en ny ambitiös handlingsplan för näringslivsutvecklingen som vi har politisk enighet om. Men helt uppenbart har vi inte gjort tillräckligt och vi har fortfarande flera områden som vi måste bli bättre på, inte minst tjänstepersoners och folkvaldas attityd till företagande, säger Mohamad Hassan, kommunstyrelsens första vice ordförande (L).

Insatser verkar ha gett viss effekt

Företagarnas betyg på kommunens service och bemötande, dialog och information till företag stiger något i årets enkät. Enligt Mohamad Hassan är det signal att insatserna i Uppsalas handlingsplan för näringslivet ändå har gett viss effekt. Bland annat har kommunen initierat en utbildning av tjänstepersoner och förtroendevalda i företagandets villkor. Kommunledningen ska också träffa minst hundra företag varje år.

– Vi har en bättre dialog med företagen idag och kan fånga upp både vad som är bra och vad vi behöver jobba med, säger Mohamad Hassan.

Kommunen har ett mål att ligga på topp 50 i Svenskt näringslivs ranking, och på topp tio med jämförbara kommuner. Dit är det en bra bit kvar, konstaterar Mohamad Hassan, men han är hoppfull.

– De senaste åren har vi tagit flera steg i rätt riktning i vårt arbete för bättre företagsservice. Det är glädjande att det märks i mätningen, även om vi har mycket att jobba med innan vi kan vara nöjda.

Fler undersökningar av företagsservice

Svenskt näringslivs mätning är ett bra komplement till de mätningar av företagens kundnöjdhet, som Sveriges kommuner och regioner löpande genomför, enligt Charlotte Skott, näringslivsdirektör.

– Vi ser att näringslivet i Uppsala sedan många år går generellt bra, jämfört med andra regioner, vilket är grunden för kommunens goda ekonomi. Spetskompetens, entreprenörskap, upplevelser, evenemang och hela världen runt hörnet har skapat tillväxt och framgång. Men vi som kommun kan ge ännu bättre näring till företagen och skapa möjligheter för fortsatt tillväxt, säger hon.

– Vi har som mål att du som företagare ska uppleva att det är här i Uppsala som du vill utveckla ditt företag. Genom relationsskapande, effektivitet och hög rättssäkerhet vill vi skapa möjligheter för företag att växa. Vi har höjt ribban med en omfattande handlingsplan med förbättringar, det behöver vi lägga fokus på internt för att kunna vara den affärspart vi vill vara till vårt näringsliv.

 

Ta del av Svenskt Näringslivs enkät Företagsklimatet

Ta del av Uppsala kommuns handlingsplan för näringslivsprogrammet 2021-2023