Räddningstjänsten avråder från eldning i Uppsala län. Rekommendationen gäller tills vidare. Mer information om avrådan från eldning

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Pressmeddelande

Konsument Uppsala tar hand om konsumentrådgivningen i Östhammars kommun

Uppsala kommuns konsumentrådgivning och Östhammars kommun har skrivit på ett samverkansavtal. När Östhammars konsumentrådgivare går i pension i sommar tar Konsument Uppsala över.

På Konsument Uppsala kan alla som bor i Uppsala få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden. Nu utökar Uppsala kommun verksamheten så att den även omfattar invånarna i Östhammars kommun.

– Vi är glada över att nu kunna erbjuda samma hjälp till Östhammarsborna. Under 40 år har invånarna i Uppsala fått hjälp med frågor som rör konsumenträtt, säger Cecilia Björkenå, enhetschef för konsument- och energirådgivningen i Uppsala. Frågornas karaktär blir mer och mer komplexa och vi har ett viktigt uppdrag att stötta våra konsumenter.

Individuell rådgivning till personer som bor i Östhammars kommun ska erbjudas via telefon, e-post och besök på Konsument Uppsala. Om Östhammars kommuns invånare vill träffa en konsumentrådgivare på plats i sin egen kommun kan det ordnas genom bokade besök.

– Jag ser många fördelar med den här lösningen. Konsument Uppsalas personal har lång erfarenhet och högsta tänkbara kompetens. De har ett generöst öppethållande för rådgivning via telefon, e-post och besök, säger Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg som går i pension i sommar.

Östhammars kommun får också del av Konsument Uppsalas arbete med förebyggande verksamhet. Konsumentrådgivarna föreläser till exempel för prioriterade grupper som ungdomar, nya svenskar och pensionärer.

– Konsumentrådgivningen är en fantastisk resurs. Som samhället har utvecklats med all komplexitet behövs det alltmer stöd i människors vardag. Vi känner oss mycket nöjda med den här lösningen och ser fram emot en fortsatt god service till våra medborgare, säger Margareta Widén Berggren (S), första vice ordförande i Östhammars kommunstyrelse.

Läs vad Konsument Uppsala kan ge råd om på www.uppsala.se/stod-och-omsorg/socialt-och-ekonomiskt-stod/fraga-konsumentradgivningen/

Konsument Uppsala har öppet för besök måndag till torsdag 9–12.
Telefonrådgivning: 018-727 18 20
Besöksadress: Stadsbiblioteket, Svartbäcksgatan 17, Uppsala
E-post: konsumentuppsala@uppsala.se

För mer information

Ulrik Wärnsberg (S), ordförande i arbetsmarknadsnämnden
Telefon: 073-079 86 05
E-post: ulrik.warnsberg@pol.uppsala.se

Cecilia Björkenå, enhetschef för konsument- och energirådgivning
Telefon: 018-727 40 42
E-post: cecilia.bjorkena@uppsala.se

Margareta Widén-Berggren (S), första vice ordförande i Östhammars kommunstyrelse
Telefon: 070-560 38 90
E-post: margareta.widen-berggren@osthammar.se

Presskontakt
Susanne Järved, pressansvarig
Telefon: 018-727 18 78
E-post: susanne.jarved@uppsala.se