Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Konstruktiv dialog mellan kommunen och företag

Kommunen bjuder in företag i Uppsala för kunskapsutbyte och insikter. Familjeföretaget Ren Jämt nappade på inbjudan och hyllar Uppsala som plats för företagande, men har även åsikter om upphandling och infrastruktur.

Moa Andréasson och Peter Andréasson på företaget Ren Jämt  framför företagsbil
Moa Andréasson, vd, och Peter Andreasson, vice vd, Ren Jämt. Foto: Thérése Larsson

Moa Andréasson och Peter Andréasson på företaget Ren Jämt med 80 anställda hyllade Uppsala som plats att driva företag på under det digitala mötet med Cecilia Linder och Andreas Haesert, näringslivsutvecklare, och Mohamad Hassan, Kommunalråd (L) Uppsala kommun. Inte minst med tanke på att kommunen har hög tillväxt. De gillar företagsklimatet och uppskattar bredden av företag som gör att Uppsala brukar klara sig bra genom kriser.  

Svårt med upphandlingar

Men de har förstås även viktiga medskick som kan förbättra och underlätta livet som företagare. Moa lyfter bland annat svårigheten med att vinna en offentlig upphandling.
– Det låga timpris som krävs för att vinna en upphandling innebär att de som gör jobbet får det stressigt och inte hinner utföra det bra. Vi är rädda om våra anställda, de ska hålla och må bra och därför avstår vi många offentliga upphandlingar, säger Moa.
Hennes medskick är att den grupp som upphandlar måste ha djupare förståelse för hur många timmar som faktiskt krävs för att utföra det aktuella jobbet. Både resultatmässigt och med respekt för den som ska utföra jobbet.

Hållbarhet a och o

För Rent Jämt är 80 procent av uppdragen fasta kontrakt med företag och privatkunder. 20 procent består av flytt-, bygg- och storstäd. Kommunen jobbar för hållbar utveckling på många plan och ville höra hur Ren Jämt ser på hållbarhet. Moa berättar att det genomsyrar hela företaget och är ett krav från många kunder.
– För några år sedan fick många anställda förslitningsskador av att dagligen vrida ur städtrasor. Då införde vi impregnerade städtrasor som inte behöver vridas ur. Nu har vi en egen tvättstuga där vi dagligen impregnerar för att underlätta för medarbetarna, säger hon.
Företaget ser även över bilparken regelbundet och planerar resorna noggrant. För att medarbetare som har uppdrag söder om Uppsala inte ska behöva åka onödiga mil till kontoret för lunch finns en lokal även i Knivsta.

Viktigt med bussar

För att komma närmare kunderna, spara tid och minska onödigt koldioxidutsläpp flyttar Ren Jämt från Librobäck till det nya industri- och handelsområdet Östra Fyrislund till hösten.
Peter lyfter svårigheter med att ta sig fram i Librobäck i rusningstrafik. Även järnvägsövergången ställer till det och personalen fastnar ofta i köer. Han vill helt enkelt veta hur man planerar trafiken när staden växer för att undvika framtida flaskhalsar.
– Att transporter till och från jobbet eller uppdrag fungerar är viktigt för många företag, inte minst småföretag. Vi ska kunna agera och vara koordinator när det behövs och inte bolla företagen mot olika myndigheter. Vi tar med oss och hanterar frågan med bland annat Region Uppsala och Trafikverket, säger Mohamad Hassan.

Ung vd

Det var Moas farmor Birgit Andréasson som startade familjeföretaget 1999 Ren Jämt efter många år i restaurangbranschen. Företagsnamnet vittnar om farmors hemtrakter Jämtland. Sedan årsskiftet 2020 axlar Moa vd-rollen och stortrivs.
– Jag tog över stafettpinnen från Peter just när coronapandemin bröt ut så det har varit en tuff men lärorik inskolning, säger hon.

Coronapandemin har påverkat företagandet och orsakade varsel men de behövde inte träda i kraft då nya jobb kom in. Nu blickar gänget framåt och planerar för nyrekryteringar.
– Att vara ett familjeföretag innebär fördelar. Vi känner väl till varandras styrkor och svagheter och är vana att kavla upp ärmarna och jobba hårt, säger Peter.
Medan Moa sköter den dagliga driften av företaget är Peter den som har koll på att få in rätt mängd jobb och är ute och räknar, samt lämnar offerter.
– Pandemin har påverkat oss men vi kunde glädjande nog avblåsa varslet av femton anställda. Vi räknar med att växa i lugn takt med cirka fem till 10 procent per år, säger Moa.
Mohamad undrar hur de rekryterar och om de skulle ha nytta av att kommunen ordnar passande utbildningar. 
– Vi får dagligen in spontanansökningar så vi har en bra bas att plocka från. Vi brukar även nyttja personalens kontaktnät och sociala medier. När det gäller utbildningar vill vi utbilda nyanställda internt, men det är klart att det låter intressant med en kommunal basutbildning, säger Peter.

Entreprenörskap i skolan

Att växa upp i en entreprenörsfamilj har såklart påverkat Moa.
På gymnasiet valde hon tillvalet Ung Företagsamhet som innebär utbildning i entreprenörskap och att driva ett företag under ett läsår.  
– Jag har ett driv i mig men det är även viktigt att ha människor runt sig som både stöttar och ifrågasätter. Jag var med i nätverket Relation för unga företagare, men pandemin har tillfälligt satt stopp för möten.
Att fånga tillfället att snacka öga mot öga med kommunens näringslivsutvecklare och politiker kändes som ett självklart drag.
– Det finns alltid saker att skruva på och förbättra så ett personligt möte där vi fick chansen att framföra våra tankar och behov kändes viktigt, säger Moa.

Även Mohamad är nöjd med dialogen:
– Det var roligt och spännande att få höra hur ni har kunnat växa och utvecklas på många områden, inte minst när det gäller hållbarhet. Som beslutsfattare blir jag glad när Uppsalas företag växer i takt med marknaden och tar fram nya innovationer.

Vad är viktigt för dig som företagare? Boka ett möte med kommunen och berätta.