Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Inredningsarkitekten som brinner för hållbarhet

Kristin Östberg brinner för hållbar interiör och axlar just nu uppdraget att inreda Stadshuset. Inom kort kan hennes företag Indicum ta hem titeln Årets hållbara företag i Uppsala.

Kristin Östberg, vd för Indicum, sitter i en soffa
Kristin Öberg, grundare och ägare av Indicum. Foto: Jason Strong

Kristin Östberg är grundare och ägare av företaget Indicum och är förstås glad över att vara nominerad till utmärkelsen Årets hållbara företag, som delas ut på företagargalan 15 april. Hoppet är att nomineringen ska få fler företag att förstå vikten av att tänka hållbart även när det gäller kontorsinredning. Allra helst i samband med en företagsflytt.
– Jag hoppas att Uppsalas offentliga och privata aktörer får insikt i att ett medvetet tänk när det gäller interiörer gör oerhört stor skillnad för miljön, säger Kristin.

Renodlade inredningsarkitekter

Hon startade Indicium 2006 efter att ha sagt upp sig från ett stort arkitektkontor. Målet var att starta ett renodlat inredningsarkitektkontor. Idag inreder hon offentliga och privata miljöer över hela Sverige tillsammans med sina sex kollegor.
– Våra konkurrenter försöker vara bra på allt. Vår framgångsfaktor är att vi enbart fokuserat på inredningsarkitektur och fördjupar oss i det vi är bäst på.

Viktig certifiering

Parallellt med inredningsuppdragen är Indicium drivande i en hållbarhetsmärkning av interiörer. För det saknas. Tillsammans med 20 partner som representerar branschen, och 5,6 miljoner kronor i stöd från Vinnova, ska Kristin och hennes kollegor landa i en definition av hållbar interiör. Projektet pågår till 2023.

– Vi ska skapa enkla och tydliga sätt att mäta och visa vilken miljöpåverkan ett inredningsprojekt har. Därefter ska vi ta fram ett digitalt verktyg för att agera och upphandla hållbart, och en miljöcertifiering som bevis på att man handlade på ett hållbart sätt, säger Kristin.
Projekt kommer att utmana slit och släng mentaliteten och främja god långsiktigt hållbar inredningsarkitektur.
–  Vi är de första som utvecklar det här från teori till praktik. Målet är att det ska bli en standard för hela branschen och ett verktyg som alla vill och kan använda.

Stor potential

Vad bottnar då hennes intresse för hållbarhet i?
– Hur kan man inte brinna för hållbarhet? Jag hörde just att det förmodligen är matbrist i världen redan om 30 år på grund av urlakade jordar. Vi alla måste göra något och som företagare har jag stor potential, säger Kristin.
Som inredningsarkitekt är hennes uppdrag att skapa en trivsam och funktionell miljö som går hand i hand med uppdragsgivarens varumärke och behov.
– En företagsflytt har stor miljöpåverkan. Många tänker hållbart när det gäller valet av fastighet och byggnadsrelaterade delar. Men det har visat sig att interiören har en stor miljöpåverkan.
En rapport från IVL Svenska miljöinstitutet där man studerat ekonomi, mängd avfall och mängd koldioxidutsläpp i samband med en normal företagsflytt, visar att återbruk i stället för nyinköp kan spara två miljoner kronor, 40 ton avfall och utsläpp av 60 ton koldioxid. Om man väger samman alla tre sätten att spara visade sig glaspartier, höj- och sänkbara skrivbord samt kontorsstolar vara mest lönsamma att återbruka.

Förespråkar återbruk

Alla uppdrag går ut på att skapa funktionella och trivsamma miljöer som håller länge.
– Vi lotsar våra uppdragsgivare till att behålla så många av sina nuvarande möbler som möjligt. Om det krävs nya möbler för att skapa en funktionell arbetsplats förespråkar vi att man köper återbrukad inredning, säger Kristin.
Men inte på bekostnad av en snygg och trivsam miljö.
– För mig som inredningsarkitekt går alltid estetik och funktionalitet hand i hand med uppdragsgivarens behov och varumärke. Hållbarheten är en självklarhet men inget som nödvändigtvis syns för blotta ögat.

Tidlös interiör

En grund för att tänka hållbart är att skapa en interiör som är tidlös och passar den organisation som ska använda lokalerna under lång tid framöver. Det gör att man inte behöver bygga om eller byta inredning när företaget till exempel växer. Genom en grundlig analys inventeras företagets så väl nuvarande som framtida behov. Målet är att interiören ska stå sig i över 20 år.
– Om ett mötesrum måste bli ett arbetsrum när förtagets växer jobbar vi med flexibla lösningar som lätt kan förändras i takt med tiden, säger Kristin.

Grundlig analys

– Vårt primära jobb är att skapa en interiör där människor trivs och finner inspiration. Vi lotsar till hållbara lösningar men lyssnar förstås in uppdragsgivaren. Om det finns en önskan att köpa in nytt jobbar vi med miljöcertifierade möbler.
Då ser Kristin och hennes kollegor till att de ställs viktiga krav kopplade till hållbarhet som exempelvis långa garantitider, krav på reservdelar, att möbler har tillräckligt hög kvalitet för att kunna återbrukas i framtiden och miljömärkta tyger.

Blommigt stadshus

Hon älskar att jobba med olika organisationer, grupper och människor och att klura på hur interiören på bästa sätt ska kunna stödja arbetet på platsen. Till hösten ska 1 650 kommunanställda flytta in i Stadshuset och Indicium ansvarar för interiören. Cirka 80 procent av skrivborden och 50 procent av skrivbordsstolarna plus en hel del andra möbler är återbrukade.
– Vi jobbar utifrån kommunens värdeord och har tillsammans med uppdragsgivaren landat i konceptet Uppsalas flora. Lokalerna ska utstråla mångfald och det blir mycket blom- och växtmönster, säger Kristin.  

Stöttar konstnärer

Indicium driver även ett projekt som går ut på att lyfta unga konstnärer.
– Konst tillför en dimension till inredningskoncept som vi tror är viktig för att en miljö skall kännas inspirerande och stimulerande.
De konstnärer som Indicium väljer att lyfta går ofta på konst- eller designhögskola eller har nyligen börjat etablera sig.
– Vi ger konstnären budget och ramar. Sen är det upp till konstnären att välja material, media och utformning. Kanske blir resultatet en installation i en entré, en utsmyckning i en restaurang eller ett ljudkonstverk på en toalett, säger Kristin.

Avslutningsvis, hur tacklar du som företagare coronapandemin?
– Vi märkte av pandemin mest för ett år sedan. I dag kommer jobben in som vanligt tack vare många offentliga uppdragsgivare. Rent yrkesmässigt har pandemin gjort oss mer effektiva. Vi reser inte till kunder och färre fysiska möten gör att vi kan lägga mer tid på den kreativa processen.

Kristins fem tips för en hållbar interiör

  • En företagsflytt belastar miljön. Utgå från det du har och återbruka eller köp miljöcertifierade möbler.
  • Om du inte vill ha kvar de befintliga möblerna, sälj dem så andra företag kan återbruka.
  • Inventera det du har och måla och klä om samt förändra med tyger.
  • Tänk kvalitet. Anlita en utbildad inredningsarkitekt om du är osäker och vill ha hjälp.
  • Tänk långsiktigt. Hur ser behovet ut om några år? Satsa på en interiör som håller i över 20 år. 
     

Kort om Indicium

Grundat: 2006

Ägare: Kristin Östberg

Antal anställda: 7

Omsättning: 6 miljoner kronor (2020)

Huvudkontor: Uppsala

Indicum.se