Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Fyra tips för en tryggare julhandel

Coronapandemin fortsätter och vi ska undvika trängsel. Inför jul är det därför sannolikt att många väljer att handla hemifrån. Tänk på att handla hållbart och bara köpa det du kan betala för. Här får du koll på dina rättigheter när du handlar på nätet.

Malin Thonäng, konsumentrådgivare, Konsument Uppsala
Malin Thonäng, konsumentrådgivare, Konsument Uppsala

Om leveransen dröjer

Tänk på att beställa dina varor i god tid. Det finns risk för att det tar längre tid än vanligt att få hem det du beställer. Leveranstiden bestäms i avtalet mellan dig och företaget. Om företaget inte levererar din vara i tid kan du alltid kräva att företaget fullföljer leveransen. Du kan också ångra köpet och beställa varan på ett annat ställe.

Köp bara det du kan betala för

Köp nu och betala sedan är ett vanligt budskap från företag. Om du inte kan betala nu, fundera på om du kommer kunna betala sedan. Väljer du att delbetala eller skjuta upp betalningen tillkommer det ofta en avgift. Därför ska du alltid kontrollera räntan. Och kom ihåg att det blir dyrare att betala sedan.

Om du ångrar ditt köp

När du handlar på nätet har du 14 dagar på dig att ångra köpet. Men du kan inte ångra allt du köper på nätet. Det finns vissa undantag. Har du köpt någon form av upplevelse, till exempel konsert eller resa, kan du inte ångra dig. Meddela företaget skriftligt att du ångrar köpet. I avtalet mellan dig och företaget är det bestämt vem som ska betala frakten tillbaka. Många företag förlänger just nu möjligheten att skicka tillbaka varor.

När du har rätt att reklamera en vara

Konsumentköplagen gäller när du handlar en produkt av ett företag. Du har rätt att klaga på fel i upp till tre år. Du kan inte klaga på fel som du orsakar själv eller på fel som uppstår genom en olyckshändelse. Självklart gäller reklamationsrätten även på varor som du köper till nedsatt pris. Garanti är ett frivilligt åtagande för företag. Om varan du köper säljs med en garanti ska du läsa noga vad som gäller.

Du kan få konsumentrådgivning

Vill du ha råd före köp? Är du missnöjd med en vara du har köpt? Eller har du andra frågor om vad som gäller vid köp eller avtal? Hos Konsument Uppsala kan du få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden.

Här kan du läsa mer om när du kan vända dig till konsumentrådgivningen.