Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

För förskolans pristagare känns inget omöjligt

Barn fortsätter vara barn, oavsett pandemi eller inte. De kloka orden kommer från årets pristagare av förskolans pedagogiska pris. Hennes bästa tips är att peppa varandra och att utvecklas tillsammans. Möt Cajsa Canholm, förskollärare på Botulvs förskola.

Cajsa tar emot priset

Nu har årets fjärde pedagogiska pristagare utsetts och sist ut i år var förskolan. Den här gången var det Botulvs förskola som fick överraska sin medarbetare och även denna gång fick en rörd och lycklig pedagog som fick ta emot priset.

– Min rektor Magdalena sa att jag skulle göra en intervju men på skärmen möttes jag av Susanne Engström, utbildningsnämnden ledamot, som läste upp en fin motivering. Jag blev så överraskad och glad. Och extra rörd blev jag över den fina motiveringen från barnens vårdnadshavare. Att de ser det jobb vi gör på förskolan.

Varför tror du att du fick priset?
– Jag hoppas att jag vann priset för att jag gör ett bra jobb, som uppskattas och som syns utanför förskolans fyra väggar. Förhoppningsvis syns också min glädje för barnens lärande och undervisningen inom förskolan. 

Vad brinner du för inom ditt yrke?
– Glädjen hos barnen. Lusten och nyfikenheten att upptäcka saker tillsammans och att få vara med när de gör de stora upptäckterna. 

I år är inget sig likt – hur hanterar du det faktum att vi lever i en pandemi?
– Jag försöker på att inte tänka på pandemin så mycket i min roll som förskollärare. Förutom att vi fokuserar extra mycket på hygien och följer alla rekommendationer. 

Visst är det tragiskt hur pandemin påverkar oss och hur det smalnar av våra möjligheter att utforska omvärlden tillsammans med barnen. Men barn fortsätter vara barn oavsett pandemi eller inte. Tillsammans på förskolan gör vi allt för att skapa en bra utbildning för barnen. Vi hjälps åt i dessa svåra tider och tillsammans med mina fantastiska kollegor så känns inget omöjligt.

Vad betyder dina förskolebarn för dig?
– Det är barnen jag arbetar för. De ligger mig så varmt om hjärtat. Möjligheten att få komma barnen och deras familjer så pass nära är verkligen ett privilegium inom vårt yrke. Varje år möter vi nya barn och nya utmaningar och det är så jag utvecklas. 

I år fick du förskolans pedagogiska pris, vad vill du hälsa till alla andra kollegor inom förskolan?
– Jag vill hälsa alla kollegor att de gör ett fantastiskt jobb där ute. Fortsätt peppa varandra och fortsätt arbeta och utvecklas tillsammans. Vi får aldrig glömma att vi är med och lägger grunden för barnens livslånga lärande. Jag minns själv delar av min tid som barn på förskolan. Jag påminner mig ofta om hur jag vill att barnen ska minnas mig och deras tid på förskolan. Det motiverar mig att göra deras tid på förskolan värdefull. 

Dessutom
– 
Vill jag passa på att tacka alla mina kollegor på Botulvs förskola. Det är så spännande att få arbeta med alla dessa olika människor. Jag lär mig otroligt mycket av att arbeta med andra. Jag hör deras infallsvinklar och tar efter deras idéer. Ett extra tack vill jag ge mina tre närmaste kollegor. De kommer med idéer och kompletterar alla mina bra och dåliga sidor. De är verkligen värda ett extra tack för att jag blivit nominerad till just detta pris!

Motivering till priset

Cajsa har genom sina kreativa förslag fått både barn men även föräldrar nyfikna på den dagliga verksamheten. Hela terminen med valda teman bygger på en gemenskap mellan barnen. Med temat gårdens djur får barnen lära sig om djuren, vad de äter, vad vi får från djuren med mera. Och sedan har projektet avslutats med att göra egen glass! Allt detta har barnen klarat av, vilket gett de fantastiskt självförtroende och känslan av att lyckas åstadkomma något.

Hon har skapat ett forum där barnen är engagerade i alla moment, men framför allt skapat en nyfikenhet vilket jag som förälder uppskattat enormt. Att lära sig på ett kreativt och framför allt roligt sätt är det bästa sättet att lära sig på.

Cajsa är en pedagog som barnen tyr sig till dels för att hon är trygg, bestämd men även för att hon ger alla en plats och ser till att alla blir sedda utifrån deras behov. Att som förälder se att någon annan ser ens egna barn och möter deras behov är något som värmer hjärtat.

Cajsa har varit ett enormt stöd i att uppmuntra den matematiska delen hos min son genom hela vardagen. Från att dela frukter och räkna antalet bitar, räkna antal träd på väg till en park, antalet barn på samlingen och så vidare. Hon har kontinuerligt stimulerat den delen genom hela vardagen och gett individuella, svårare uppgifter för att han ska utmanas och pushas lite extra.

Pedagogiska priserna 2020 har delats ut till:

  • Årets pedagogiska ledare
  • Förskolan
  • Grundskolan
  • Gymnasiet

Läs mer om de pedagogiska priserna 2020.