Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Allergener i fokus vid årets livsmedelskontroller

Du ska kunna känna dig trygg med att maten på restaurangen eller kaféet har förvarats och tillagats på rätt sätt. Du har också rätt att få veta vad maten innehåller. Därför finns det regler som alla livsmedelsföretag måste följa. Miljöförvaltningen kontrollerar företagen och i år tittar de extra på information om allergener.

Livsmedel

Därför är livsmedelskontroller nödvändiga

Miljöförvaltningens 14 livsmedelsinspektörer gör 1 800 besök hos restauranger, caféer och andra livsmedelsverksamheter i Uppsala kommun varje år. De kontrollerar att verksamheterna följer livsmedelslagstiftningen. Besöken är i första hand oanmälda men ibland bokar inspektörerna en tid för att vara säkra på att träffa rätt person. Tobias Johansson, avdelningschef för livsmedel och tillstånd på miljöförvaltningen berättar varför kontrollerna är viktiga.

–Det finns verksamheter som inte följer lagstiftningen och därför måste vi ha en myndighet som gör kontroller. Miljöförvaltningen har det uppdraget och det är viktigt. Dels för konsumenterna, för att de ska få rätt information om vad maten innehåller. Dels för företagen, för att de ska konkurrera på samma villkor. De ska till exempel märka mat på rätt sätt och inte fuska. Besöken är ett bra tillfälle för oss att dela ut användbar information och ge tips. Vi vill att restaurang- och kaféägare uppfattar oss som någon som hjälper dem att göra rätt, säger Tobias Johansson.

Extra fokus på allergener i år

Inför varje år planerar miljöförvaltningens livsmedelsinspektörer vad de ska kontrollera och under 2020 har inspektörerna extra fokus på allergener, alltså ämnen som kan ge en allergisk reaktion.

–Lagstiftningen är ganska ny och det är viktigt att verksamheterna har koll på den. Livsmedelsföretag ska kunna svara på vad som finns i maten så att konsumenterna kan göra egna medvetna val. Även de dolda allergenerna måste de har information om, till exempel att en leverpastej innehåller ansjovis och att vissa margariner innehåller soja, berättar Tobias Johansson.

Ska vara enkelt att göra rätt

Miljöförvaltningen vill att det ska vara enkelt att driva livsmedelsföretag i Uppsala. Nu finns nytt informationsmaterial på uppsala.se, bland annat korta informationsfilmer. Materialet kompletterar informationen som inspektörerna har med på sina besök. Förvaltningen har även en servicetelefon som är öppen på vardagarna.
–Vi vill ha en bra dialog, både med företag och Uppsalabor. Om du har ett klagomål, misstänker att du har blivit matförgiftad eller upplever att någon verksamhet inte följer reglerna är du välkommen att höra av dig till oss, säger Tobias Johansson.

Livsmedelskollen upplyser Uppsalabor

Livsmedelskollen är en tjänst som ger Uppsalabor koll på hur livsmedelsföretag i kommunen uppfyller kraven i livsmedelslagstiftningen.

–Det är en bra tjänst som till exempel ger svar på hur kvarterskrogen eller köket på din dotters skola sköter sig. Där redovisar vi resultatet från inspektionerna så att du kan se om ditt matställe var utan avvikelser vid vårt senaste besök eller om det hade mindre avvikelser. Du ser också om avvikelserna var så allvarliga att vi har varit tvungna att komma på återbesök, avslutar Tobias Johansson.

Läs om livsmedelskontroll och tips till livsmedelsföretag

Läs om livsmedelskollen

Kontakt

Tobias Johansson, avdelningschef livsmedelskontroll och tillstånd, miljöförvaltningen.
Telefon: 076-100 75 08
E-post: tobias.johansson3@uppsala.se

Eva Kjeller, Presskommunikatör.
Telefon: 018-727 12 65
E-post: eva.kjeller@uppsala.se