Uppsala kommun får 5 miljoner till Skapande skola

Uppsala kommun får i år högre anslag från Kulturrådet till projektet Skapande skola. Fem miljoner kronor kommer att gå till arbetet med att få ut kultur och kreativt skapande till Uppsala kommuns elever.

Pjäsen Regelverk av Christina Tingskog Foto av Susanne Frick
Skolbarn i Uppsala ser pjäsen Regelverk av Christina Tingskog. Foto: Susanne Frick

Skapande skola är ett statsbidrag som syftar till att integrera konst och kultur i grundskolan på lång sikt. Eleverna får möjlighet att fördjupa sig inom olika konst- och kulturuttryck, utveckla eget skapande och förståelse för professionella konst- och kulturuttryck.

För nästa läsår har Uppsala kommun beviljats 5 miljoner av 6,9 sökta från en budget på 197 miljoner kronor som Kulturrådet fördelar för kulturinsatser i landets grundskolor. Bidraget används också till transporter för att tillgodose alla elevers möjlighet att ta del av kulturen, oavsett var man bor.

- Det ekonomiska läget gjorde att vi räknade med lägre bidrag i år, men glädjande nog har vi fått mer än vi trodde. Det är förstås en bekräftelse på att vi gör något som uppskattas, säger Emilie Sundberg, kultursekreterare på avdelningen konst och kulturarv vid Uppsala kommun och samordnare för Skapande skola.

Bidraget söks av skolans huvudmän och samordnas av kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen för alla kommunala grundskolor i Uppsala kommun. Även sex fristående grundskolor omfattas av bidraget.

Hittills detta läsår har över 16 000 Uppsalaelever nåtts av bidraget.

För mer information