Studiebesök för att tillsammans bygga upp totalförsvaret

Förvaltnings- och bolagsdirektörer och kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) besökte förra veckan F16 tillsammans med Länsstyrelsen och Region Uppsala. Under besöket utbyttes erfarenheter för att stärka civil-militär samverkan på regional och lokal nivå i Uppsala.

Militärer och helikopterförare överlägger, övning Aurora 23 foto Kristoffer Olofsson Försvarsmakten
Visning av moment i övningen Aurora 23. Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten

Att beslutsfattare i länet träffas är av stor betydelse för att stärka den civil-militära samverkan på regional och lokal nivå i Uppsala.

Förra veckan besökte därför kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) och flera av Uppsala kommuns förvaltnings- och bolagsdirektörer Upplands flygflottilj F 16 tillsammans med Länsstyrelsen Uppsala Län och Region Uppsala. Även landshövding Stefan Attefall deltog.

Studiebesöket var en del i det gemensamma arbetet med att bygga upp Sveriges totalförsvar.

– Besöket var mycket intressant och givande, inte minst för kommunens arbete med civilt försvar. Samverkan mellan civila och militära aktörer är en viktig del av totalförsvaret, och besöket var ett välkommet tillfälle att utbyta erfarenheter och knyta kontakter inför fortsatta samarbeten, säger kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).

Besökarna fick en dragning om verksamheten vid F16 och garnisonen och en visning av momenten i försvarsmaktsövningen Aurora 23.

Övningsmomenten som visades var bland annat

• stridsmoment
  • överflygning med Jas 39 Gripen
  • flygplatsräddningens omhändertagande vid ett flygplanshaveri
  • visning av sanering vid attack eller olycka med exempelvis nervgas.

Totalförsvaret består av civilt och militärt försvar

Sveriges totalförsvar består av både civilt och militärt försvar. Länsstyrelsen är ytterst ansvarig för det civila försvaret i länet, men kommunerna har också uppgifter inom den civila delen av totalförsvaret för att samhället ska fungera även under höjd beredskap.

Tillsammans med Försvarsmakten samordnar Länsstyrelsen det civila och militära försvaret.

Läs mer om kommunens roll i totalförsvaret