Nu får 1500 ungdomar erbjudande om sommarjobb

Under den här veckan och nästa får alla de ungdomar i årskurs 9 som har sökt feriejobb genom Uppsala kommun sina erbjudanden om att arbeta i sommar. Totalt är det omkring 1500 elever i årskurs 9 som nu kan få en första kontakt med arbetslivet genom att sommarjobba inom olika verksamheter inom kommunen.

En tonåring sitter på huk bredvid en vuxen som pekar och instruerar trädgårdarbete

Arbete av många slag under hela sommaren

Det finns en stor variation bland de arbetsuppgifter som erbjuds feriejobben. Ungdomarna kommer att arbeta inom så skilda områden som förskola, äldreomsorg, fastighetsskötsel, samhällsutveckling och kultur. Feriejobben är uppdelad på tre perioder under sommaren och är utspridda inom hela Uppsala kommun.

Du som får ett erbjudande måste svara inom några dagar

Erbjudandet om feriejobb skickas ut under veckorna 19 och 20. Det skickas till den e-post som du angett när du gjorde din intresseanmälan. Du behöver svara ja eller nej på ditt erbjudande inom några dagar. Om du inte svarar alls räknas det som ett nej och en annan sökande får erbjudandet om den platsen i stället.

Beställ utdrag ur polisens belastningsregister

Om du ska arbeta med barn och ungdomar måste du visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister. Om du inte redan beställt ett utdrag är det viktigt att du gör det nu så du hinner få hem det innan arbetet börjar. Ta med och visa utdraget på din arbetsplats den första dagen.

Mer information om feriejobb och hur du beställer utdrag ur belastningsregistret