Lies Marie Hoffman vinner svenskt designpris för konstverk i Ulleråker

Lies-Marie Hoffmans offentliga konstverk Parallella rum, som finns i Hospitalsträdgården i Ulleråker, Uppsala, har vunnit Design S – Swedish Design Awards i kategorin Konsthantverk.

Konstverket - Parallella rum
Lies-Marie Hoffmans offentliga konstverk Parallella rum. Foto: Pär Fredin.

Priset är en svensk designutmärkelse som vartannat år delas ut av Svensk Form och riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, enskilda utövare, producenter och företag som arbetar med design och form i bred bemärkelse.

Om konstverket

Konstverket Parallella rum består av bearbetade trästockar i form av en portal och sittbänkar. I markläggningen finns linjer av rundade stenar som skapar rumslighet. Platsen är en slags komposition med noggrant utplacerade skulpturer i dialog med varandra och landskapet. Konstnären reflekterar över Ulleråkers plats och historia.

Konstverket har utförts i nära samarbete med hantverksdesigner och finsnickare Henning Lemckesamt med stadsbyggnadsprojektet i Ulleråker, Uppsala kommun, Hammarskog snickeri, Wiik Bro och Betongentreprenad och Bjerking.

Juryns motivering

Lies-Marie Hoffmann tilldelas utmärkelsen Design S för sin konstnärliga gestaltning Parallella rum i Ulleråkers gamla Hospitalspark. På ett varsamt sätt gestaltar hon platsens komplicerade historia och ger besökaren en möjlighet till kontemplation. Genom att återanvända lokala material från parkens trädgårdar i kombination med ett gediget hantverkskunnande länkar hon fint samman platsens historia med vår samtid.

Läs om årets vinnare av Design S på design-s.se

Sofie Johansson, intendent offentlig konst