Alkoholservering på kommunens vård- och omsorgsboenden

I december infördes alkoholservering på kommunens vård- och omsorgsboenden. När vi tittade förbi på vård- och omsorgsboendet Bernadotte en fredag i maj hade Ulla, Arthur och Gun samlats för ett glas och småprat före middagen.

Man och kvinna på vård- och omsorgsboende
Arthur Rose och Ulla Tham, boende, Bernadotte vård- och omsorgsboende.

Det krävs inte serveringstillstånd för att servera alkohol på vård- och omsorgsboenden för äldre enligt alkohollagstiftningen. Vid årsskiftet införde Uppsala kommun därför möjligheten för boende, och den boendes besökare, att kunna köpa ett glas vin eller öl till måltider under veckosluten. Alla vård- och omsorgsboenden har numera även möjligheten att servera alkohol vid särskilda tillfällen som högtider eller andra festligheter.

Glad för friheten

Ulla Tham har alltid uppskattat livets goda och ett glas vin ibland. När hon flyttade in på äldreboendet hjälpte barnen henne att köpa hem vin. Nu gläds hon över friheten att kunna beställa ett glas vin eller bubbel till maten under veckosluten på egen hand.
– Sedan jag flyttade in här har det känts lite jobbigt att inte kunna sköta sig själv och att vara beroende av andra. Jag har alltid älskat mat och dryck och pratat mycket om det i radio under mitt liv. Att nu kunna beställa en god dryck till maten på egen hand känns som ett steg i rätt riktning, jag uppskattar verkligen friheten, säger Ulla Tham.

Arthur Rose avrundade veckan med en kall öl:
– Jag har bott här i tre år och det känns viktigt att kunna påverka sitt liv för att trivas. Möjligheten att kunna dricka ett glas av favoritdrycken fast man flyttat till ett boende känns fint.

Gun Ehn sippade på ett glas vitt vin medan hon väntade på fredagsmiddagen:
– Jag uppskattar ett glas vin ibland men jag vill inte dricka det själv på rummet. Tack vare alkoholserveringen här på boendet är det lättare att avnjuta det tillsammans med andra.

Skapar guldkant

Möjligheten att kunna beställa alkohol under veckosluten infördes först som en test.
– Vi börjar med tre boenden i vintras för att sakta men säkert utveckla och förbättra rutiner kring arbetet. I dag har alla boenden samma upplägg med undantag där det inte är lämpligt som för boende med exempelvis missbruksberoende, säger Mia Gustafsson, strateg, särskilda boenden, Uppsala kommun.
Möjligheten för alkoholservering på särskilda boenden för äldre har funnits sedan 2012 då alkohollagen ändrades.
– Nu känner vi att det genomförbart på ett bra sätt. Vi arbetar med stort fokus på våra måltider på boendena tillsammans med en måltidsutvecklare, och ser likt många andra kommuner att det är en fin service till våra äldre för guldkant i tillvaron.

Mer information

Kontakta verksamhetschefen på respektive vård- och omsorgsboende eller Mia Gustafsson, strateg särskilda boenden, telefon 018-727 86 82, E-post mia.gustafsson@uppsala.se